— Det er ingen tvil om at det er en overetablering. Da sier det seg selv at det vil bli en del utskiftning av butikker, sier Bent Brøvig.

I 30 år har han vært delaktig i butikken Hansen & co. som nå ligger i Skippergata i Kristiansand. Han kjenner konkurransen på kroppen hver dag. Interiørbutikken han nå er styreleder for har eksistert siden 1892. De siste årene har det vært en kraftig vekst av etableringer av butikker i Kristiansand og på Sørlandet. Brøvig sier det å drive butikk har endret seg veldig de siste par årene.

- Vil alltid være marked

Bent Brøvig er styreleder i Hansen & co, og mener det å drive butikk i framtiden handler om å finne et spisset konsept som treffer kunden. Foto: Kjartan Bjelland

— Folk er mye mer opplyste, og vet ofte mer enn oss om trender. Det handler om å følge med på utviklingen, og å spisse konseptet. Det er ikke bare å åpne døra til butikken og tro at kunden kommer inn av seg selv, sier Brøvig.Brøvig snakker i det lange og brede om butikketablering og hva som skal til for å lykkes. Et spørsmål viktigere enn noen gang å være bevisst på. Internett og økt konkurranse fra flere hold gjør at kun de sterkeste overlever.

— Kundene er der, og det vil alltid være marked for å drive butikk både i sentrum og på kjøpesenter. Det handler om å finne et konsept som treffer kunden. Folk er villige til å betale for kvalitet, sier Brøvig, som har tenkt tanken på å åpne filial på Sørlandssenteret. Han mener det ville vært dumt og ikke tenkt den tanken når man driver butikk i sentrum.

Finne nisjer

— Men vårt konsept passer best i sentrum, mener han.

Gjermund Flaa Lindgren driver Sport Outlet på Sørlandssenteret, med de store sportsgigantene som nærmeste nabo. Foto: Vegard Damsgaard

Vi beveger oss ti minutter ut av sentrum, til Sørlandssenteret. Gjermund Flaa Lindgren har drevet butikk i 25 år, og har dermed sett utviklingen foran egne øyne ettersom tiden har gått. Som driver av sportsforretnignen Sport Outlet på Sørlandssenteret, ligger han vegg i vegg med de store.— Når det gjelder min bransje har det blitt større konkurranse. Vi har både G-Max og XXL vegg i vegg, som spiser store andeler av markedet. Det gjør det vanskeligere for små bedrifter, og viktigere å finne nisjer som kan funke, sier han til Fædrelandsvennen.

- Følge med på trendene

Han har tidligere drevet Intersport på samme senter. Den butikken er nå nedlagt, Flaa Lindgren solgte seg ut før den tid, og kjemper nå altså med sportsgigantene om kundene på Sørlandssenteret.

— Bransjen er i endring, ingen tvil om det. Det er blitt et mye større tilbud av varer og tjenester. Det er mye mer bransjeglidning og store varehus. Markedet er blitt annerledes, og det er bare å ta innover seg og være med på om man ønsker å overleve, sier han.

Men hva om fem år? Ti? Hvordan ser det ut? Overlever butikkene i sentrum?

— Det er vanskelig å si hvordan det vil se ut. Jeg tror man må være veldig på og følge med på trendene. Det kommer til å utvikle seg fort, og jeg tror vi vil se mye større endringer de neste fem årene enn de siste årene, sier Flaa Lindgren.

- Sentrum er litt mer forutsigbart

Vi spurte tre kjeder: Ved opprettelse av ny butikk; foretrekker dere kjøpesenter eller sentrum?

Hennes og Mauritz: Det viktigste for oss er at vi får en så god lokasjon som mulig. Om det er i et kjøpesenter eller en sentrumsgate er litt mer underordnet, sier Kristin Fjeld i Hennes og Mauritz Norge.

— Det som er viktig for oss er synlighet, godt kundegrunnlag, god beliggenhet og god plass i areal. Så det er ikke lokalene i seg selv som er viktige, men hvor de ligger.

Clas Ohlson: - Det er ikke noe enkelt svar. De fleste av våre butikker ligger i kjøpesenter, mens den første vi åpnet ligger i Torvgata i Oslo. Det kommer an på hvor det er folk, hvor stort nedslagsfelt, sier Camilla Tully, presseansvarlig i Clas Ohlson Norge.

Norli: - Senter er alltid veldig ok med tanke på hvordan trafikken er. Sentrum er litt mer uforutsigbart. I Agder-fylkene ligger nesten alle våre butikker i et kjøpesenter, sier Ivar Viland i Norli.

— Vi opplever ikke at butikken i Sørlandssenteret tar omsetning fra våre andre butikker, sier han.