TRANGT OM SALIGHETA: Skuespillerne skifter i et av de små husene inne i Kardemomme by. Flere må dele de få kvadratmeterne, men siden Tante Sofie er eneste kvinnelige rolle, disponerer Hege O. Enger et eget lite rom i 2. etasje. Foto: IngerM. Witteveen
SNART FERDIG: Hege O. Enger bruker ikke lange tiden på omkledning og sminke, men så har skuespilleren fra Kristiansand også flere års erfaring som Tante Sofie. Nå gjenstår bare parykk og hatt. Foto: Inger M. Witteveen
FOLKSOMT: Da er teateret i gang. Torvet i Kardemomme by er fylt til trengsel denne tirsdagen i fellesferien. Tante Sofie (alias Hege O. Enger), Politimester Bastian og Barberer Sørensen følger oppmerksomt med når Tobias i tårnet roper ut dagens værmelding. Hver dag spilles det flere forestillinger i Kardemomme by, og innimellom forestillingene improviserer skuespillerne små stunts. Foto: Inger M. Witteveen
BESTEMT DAME: Skuespiller Hege O. Enger, som er bosatt på Tømmerstø, var første lokale Tante Sofie da hun begynte i rollen sommeren 2010. Foto: Inger M. Witteveen

KRISTIANSAND: — Når var første gang du var "Kardemomme bys skrekk"?

— I 2010, som første lokale Tante Sofie. Jeg sendte inn en generell søknad til underholdningsavdelingen i parken. Jeg visste det var vanskelig å få jobb, for det er bare én kvinnelig rolle i Kardemomme by, og en populær plass å jobbe om sommeren.

— Hvordan er det å spille Tante Softe?

— Svært hyggelig, men også utfordrende, fordi hun er den karakteren hun er, streng og bestemt. Etter flere timers arbeidsdag, kjennes det i ansiktsmuskulatur og nakke. På vei hjem fra jobb smiler jeg derfor fra øre til øre for å bli kvitt sinnarynkene.

Flere lag

— Andre ting ved rollen?

— Jeg tenker på alle barna jeg får hilse på. Mange har fått servert skremselspropaganda fra sine foreldre. Men Tante Sofie har mange lag, og hennes gode sider vil jeg også skal komme fram. Øresjekk og læring av gode manerer hører likevel med, og forventes av både barn og voksne.

— Hvilke utfordringer er det å spille på åpen scene?

— Plassmangel er en ting, voksne som snakker i mobiltelefon og barn som kan bli så ivrige at de bryter inn i spillet, for å fortelle handlingen. Dessverre har vi også opplevd at barn har sparket, slått og kastet stein på røverne. Vi lurer da på hvor foreldrene er, men stort sett går scenene veldig greit.

Begynte som danser

— Du har gjort mye annet i livet?

— Jeg begynte på scenen da jeg var ni, med dans på Esthers Ballettskole, og Kristiansand Ballett. Da jeg var femten kom jeg inn på danselinjen ved Den Norske Opera. Men etter to år overtok Statens balletthøgskole utdannelsen, og vi fikk kun tilbud om å begynne på nytt på tre nye tre år. Da sluttet mange av oss. Jeg tok isteden videregående i Kristiansand og Oslo, samtidig som jeg danset hos Toril Frostads dansestudio. I 1982 avsluttet jeg dansen med NRK-serien om revykongen Ernst Rolf, til fordel for SAS.

Sluttet som flyvertinne

— SAS?

— Jeg jobbet i SAS i 22 år, fra 1982 til 2004. De siste 19 år som flyvertinne. I mellomtiden flyttet jeg tilbake til Kristiansand - og lengtet etter sagmuggen. Tre dager etter fødsel var jeg på prøve i musikalen "Tørst" av Knut Nærum og Morten I. Holter. Siden ble det mer og mer skuespillerarbeid. Da jeg sa opp i SAS i 2004, hadde jeg ingen jobb å gå til, men satset alt som skuespiller. Og reiste til New York der jeg gikk på Lee Strasberg Theatre and Film Institute for faglig påfyll.

— Og du har vært med i Hotel Cæsar?

— Jeg spilte psykologen Nina Hagerup i fem episoder. Hun skulle behandle Arnfinn Lycke, spilt av Nils Vogt.

— Hva gjør du til høsten?

— Jeg er frilanser, og har is i magen hva gjelder nye jobber. Har klart å skaffe meg jobber til nå, som har kvalifisert til fullt medlemskap i Norsk Skuespillerforbund. Nå har jeg også fått meg manager. Men først skal jeg kose meg med ferie; først på Sørlandet, deretter går turen til Bilbao og San Sebastian i Baskerland.