KRISTIANSAND: Fredag legger regjeringen fram Nasjonal transportplan. Da blir det klart hvilke samferdselsprosjekter regjeringen ønsker å gjennomføre i Agder.

Selv om ønskene fra landsdelen blir innfridd, må bilistene uansett forberede seg på å ta en stor del av regningen:

• På E 39 kan det bli firefelts til Vigeland. Her har Statens vegvesen foreslått at bilistene tar halvparten av regningen.

• I Kristiansand er det flere store prosjekter som ny vei til Kjevik og ny vei fra Gartnerløkka — Breimyrkrysset. Her har Statens vegvesen foreslått at bilistene tar rundt 75 prosent av regningen.

— Nå får vi se hva regjeringen legger fram. Dette er vi like spent på som dere, sier Kjell Inge Davik, regionveisjef i Statens vegvesen region sør.

Høy regning

Regjeringen har kommet med flere lekkasjer fra Nasjonal transportplan og varslet en storstilt satsing på samferdsel. Blant annet ferjefri E 39 og egen storbypakke på 26 milliarder.

Nå venter bare opposisjonen på å angripe regjeringen for hvordan de skal finansiere prosjektene.

— Jeg frykter at dette blir tidenes ran av norske bilister. Det har aldri vært krevd inn mer enn det regjeringen nå ønsker, sier Bård Hoksrud (Frp), nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen.

Han tror ikke regjeringen vil nøye seg med at bilistene tar femti prosent av regningen på E 39 mellom Søgne - Vigeland slik Statens vegvesen foreslår.

— De fleste veiprosjektene de siste årene har gått over femti prosent. På E 18 er mellom 70 – 80 prosent bompengefinansiering heller regelen, sier Hoksrud.

Firefelts

Regjeringen har sagt at de ønsker firefelts E 39 til Vigeland, men har ikke sagt noe om prosjektet ligger inne i Nasjonal transportplan.

Politisk ledelse i Samferdselsdepartementet vil heller ikke si noe om bompenger.

— Prioritering av økonomiske midler blir gjort i Nasjonal transportplan. Denne kommer fredag, skrive statssekretær Geir Pollestad (Sp) i en sms til Fædrelandsvennen.

Da han i mars var i Lindesnes for å presentere regjeringens E 39-planer, sa han til Stavanger Aftenblad at de "legger opp til vesentlig bruk av bompenger".

Freddy de Ruiter (Ap) i transport- og kommunikasjonskomiteen, mener det er helt naturlig at bilistene bidrar.

— Bompenger er kommet for å bli, men det går selvsagt en tålegrensen for hvor mye bilistene skal betale. Men jeg vil heller ha bompenger på vei enn på sykehus, sykehjem og skoler. Det er det som er alternativet med Frps politikk, sier de Ruiter.

Nye bomstasjoner

Selv om Statens vegvesen er i full gang med å planlegge en bompengefinansiert firefelts til Vigeland, har de ennå ikke klart for seg hvor framtidige bomstasjoner skal ligge.

— Det er en stor prosess som tar både tid og krefter, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Johan Mjaaland.