VEST-AGDER: — En halv centimeter snø er nok til at enkelte kjøretøy på veiene får problemer, sier Inger Ann Fidjestøl, leder for veiseksjonen i Statens vegvesen, region sør.

Snøfallet fredag skapte kaos på veiene i Vest-Agder – igjen. Vogntog sto fast i bakkene på E 39, både i Fidjebakken ved Rige, Trybakken i Søgne, Vatnebakken i Mandal og Nulandsbakken i Flekkefjord.

Uheldige omstendigheter

En rekke uheldige omstendigheter bidro til at trafikken sto bom fast i perioder fredag, blant annet dårlig skodde kjøretøy.

— Det skal veldig lite til for at noen kjører seg fast. Det finnes eksempler på utenlandske vogntog som ikke klarer å komme seg opp bakker, bare på grunn av at asfalten er våt. Årsaken er uheldig lasting og kvaliteten på dekkene. Når det da kommer litt snø, så er disse kjøretøyene svært dårlig egnet til å kjøre på norske veier. Det er derfor vi forsøker å luke disse ut ved snøvær, sier Fidjestøl.

Kontrollerte vogntog

Fredag ble det kontrollert hundrevis av vogntog ved Rige i Kristiansand.

— Vi har hatt kontroller flere steder i fylket. Gjennom Hannevika i Kristiansand passerer det 1700-1800 vogntog daglig. Det å stoppe alle, er en umulig jobb. Fredag kontrollerte vi et par hundre, og et titalls ble stående igjen på Rige, forteller avdelingslederen.

Bratte bakker

Hun understreker at de mange bakkene på E 39 medfører ekstra problemer:

— Det er ikke gunstig å ha så bratte bakker i hovedveisystemet vårt. For noen år tilbake, var det ofte problemer på E 18 mellom Dyreparken og Grimstad. Nye E 18 har et redusert antall bakker og krappe svinger, noe som skaper betydelig mindre problemer.

— Var fredagen en frustrerende dag for dere?

— Det er slike dager vi ønsker færrest mulig av, men vi jobber for å minimalisere problemene, sier Fidjestøl.

Saltet hadde dårlig effekt

Christopher Holskog, prosjektleder i NCC, forteller at veiene ble saltet natt til fredag, men at effekten ikke ble god nok.

— Vi visste at snøen kom, og natt til fredag var vi ute og saltet, slik som vi alltid gjør. Kulda i bakken gjorde at saltet ikke fikk maksimal effekt. I tillegg skal saltet knuses og spres av trafikken, for å få best mulig virkning. Det var ikke så mye trafikk før snøen kom, og dermed fikk ikke saltet god nok effekt. Konsekvensen ble at vi fikk en polert veibane med svært glatt snø på overflaten, forteller han.

Etterlyser politieskorte

Snøen lavet for alvor ned i morgenrushet, og det kom mye snø på kort tid.

— Problemer var at brøytebilene våre ble stående i bilkøene. Når køene står i flere kilometer, trenger vi politieskorte for å komme fram. Det fungerer veldig bra, og vi ønsker bedre dialog med politiet når det gjelder dette, understreker Holskog, som påpeker at en firefelts E 39 hadde vært til stor hjelp ved snøbrøyting.

- Skal vike for brøytebiler

Ingrid T. Mæhre, operasjonsleder i Agder politidistrikt, sier at politiet gjerne bistår brøytebiler med å komme fram gjennom køene.

— Hvis vi har kapasitet, bistår vi selvsagt med dette. Men NCC må bli flinkere til å spørre oss om bistand. Brøytebilene har imidlertid gule, blinkende varsellys, så trafikken skal vike for dem, på samme måte som for politibiler, påpeker hun.