MANDAL: Lindesnesregionens turistkontor og dens leder Erling Løfsnes får sterk kritikk for å være usynlige.
— Frustrasjonen er stor i turistnæringen og handelsstanden over måten turistkontoret blir drevet på. Nå er turistsatsingen i Mandal kokt ned til en skranke i kulturhuset Buen som kombineres med kiosk- og billettsalg. Det fremstår ikke mye profesjonelt, sier leder for handelsstandsforeningen, Patricia Hartmann.
I fjor flyttet turistkontoret fra Bryggegata og til Spiggeren Næringspark på Malmø. Kontorets "utpost" er i Buen der det er en informasjonsskranke som deles med Buen servering.
Kristian Sandnes som driver Sandnes Camping er veldig frustrert.
— Det er en kolossal forskjell i hvordan dagens turistkontor drives og særlig til den tida Jan Johannessen styrte. Da var de uhyre aktive overfor oss, spurte hva de kunne bidra med og var pågående. Nå hører vi ingenting. Hva gjør de egentlig, spør Sandnes.
Daglig leder på Lindesnes Fyr, Anne Solvang Salvesen, sier samarbeidet med turistkontoret blir stadig dusere.
— Det var en sterkere kraft under tidligere turistsjefer, sier Salvesen, som sier de nå forholder seg mer og mer til Visit Sørlandet.
Vil ikke ha turister
Du skal vite hvor du skal lete for å finne Løfsnes og hans mannskap. I bakgården på Spiggeren Næringspark er det et lite skilt som er eneste informasjon.Men det plager ikke Løfsnes.
— Nei, hit ønsker vi ikke at turistene skal finne fram heller. Det er i Buen vi har informasjonsskranken, sier han.
Bak denne skranken står ansatte fra turistkontoret og Buen servering side om side. Alle selger kioskvarer og informerer turistene.
— Det går helt fint, vi er i en kontinuerlig opplæring i å informere, forteller leder for Buen servering, Tom Erik Tørresvold.
Han mener kritikken på usynlighet er urettferdig. - Turistene finner fram, de, sier han. Turistsjefen kan også dokumentere det gjennom tall. I forrige uke var det 197 turister innom. I 2010, da turistkontoret lå i sentrum, var det kun innom 148 i samme uke.
Setter opp skilt
— Men vi kan helt klart bli bedre på å skilte. Nå skal vi få opp skilt langs promenaden på sentrumssiden, sier Løfsnes.Han har et avslappet forhold til at han beskyldes for å være helt anonym.
— Gjør det noe? Det viktige er jo at turistene kommer til Lindesnesregionen noe jeg mener vi bidrar til. Økningen i gjestedøgn i fjor var på 29 prosent til regionen, mens Sørlandet som sådan hadde en økning på 5,8 prosent, sier Løfsnes.
Tar selvkritikk
Men han tar absolutt kritikken alvorlig, en kritikk han kjenner godt til lenge før Fædrelandsvennen viderebringer den.
— Vi har ikke vært flinke nok til å synliggjøre oss. Mye av det vi gjør med å lage brosjyrer, drifte internettsidene, sykkelutleie og mye annet kunne vi helt klart profilert oss bedre på overfor næringen og kommunene. Og det skal vi bli flinkere til, sier Løfsnes.
Hvem er turistsjef?
Vi spurte fire i gågata om de vet hvem turistsjefen er og hvor turistkontoret er?