KRISTIANSAND: Klokken 14.30 mandag ble rushtidsavgiften innført. I en avstemning på forsiden av fvn.no, hvor nesten 4000 personer uttrykte sin mening tirsdag, sier èn av fem at de kommer til å endre reisevaner som følge av rushtidsavgiften.

– Det var et høyt tall. Hvis så mange faktisk dropper bilen og endrer reisevanene sine er det veldig hyggelig, sier Øystein Holvik, miljøvernsjef i Kristiansand kommune.

70 prosent av de som har stemt opplyser at de ikke vil endre reisevanene, mens åtte prosent svarer at de kanskje legger om vanene.

– Beregninger gjort av Statens vegvesen og et uavhengig firma konkluderte begge med en forventet nedgang på fem-seks prosent bompasseringer i rushtiden. Da skal vi være fornøyde. Men det er kjempebra om enda flere lar bilen stå, forteller Holvik.

Endrer kjøretid

Seniorforsker Terje Kristian Tretvik ved Sintefs avdeling for trafikkforskning i Trondheim tror det skal mye til for å redusere biltrafikken med over 20 prosent i rushtiden.

AVGIFT: 21 kroner i rushtiden, og 14 kroner utenom, lyder den nye rushtidsavgiften. Terje Møller og Vidar Hægeland fra NCC klistret mandag opp de nye satsene ved bomstasjonen på Vesterveien. Foto: Kjartan Bjelland

– En reduksjon på ti prosent tror jeg kan være realistisk. Men at over 20 prosent kjører annerledes for å unngå rushtidsavgiften tror jeg ikke på.

Suksess i Trondheim

Det er kun Trondheim som fra før av har innført rushtidsavgift. Tretvik sier at kommunen har lyktes med å få bilister til å bruke sykkel og buss.

– Ifølge kommunens egne tellinger har det vært en endring. Flere reiser med buss og sykkel i Trondheim, men den kanskje aller beste virkningen er blant pendlere fra nabokommuner, sier han.

Han forteller at på kort sikt vil rushtidsavgift trolig gi en umiddelbar effekt.

– Folk reagerer på prisstigning. De tar grep første året, men etter hvert avtar effekten. Ideelt sett bør rushtidsavgift innføres samtidig som en satsing på kollektivtrafikk lanseres, sier forskeren.

Besøker 10.000 arbeidere

Samtidig som rushtidsavgiften innføres har Kristiansand kommune startet en aksjon de kaller "Hopp over bommen".

– Vi besøker ti bedrifter med til sammen 10.000 arbeidere. Der informerer vi om kollektivtilbudet og deler ut gratis busskort til de som ønsker å forsøke kollektivtransport. I tillegg er det sendt ut brosjyre til alle husstander i regionen, sier Holvik.

Misfornøyd turist

55.000 biler passerer de fem bomstasjonene i Kristiansand hver dag. Bilistene som kjørte gjennom bomstasjonen på Bjørndalssletta klokka 14.30 ble for første gang belastet med 21 kroner, med mindre de hadde forhåndsbetalt seg til en rabatt på opp mot 20 prosent.

Kari Ravn var en av de første som passerte gjennom bomstasjonen etter at rushtidsavgiften ble innført. Hun bor i Bærum, men var på vei til sin søster i Kristiansand.

– Det er helt urimelig å betale så mye for å komme inn i byen. Det er forferdelig. Man må jo nesten holde seg unna Kristiansand nå, sier hun.

Vil stoppe avtale om rushtidsavgift

Dersom avtaleutkastet om belønningsmidler blir undertegnet, har ikke Frps gruppeleder i Vest-Agder tro på at rushtidsavgiften kan bli fjernet med det første.

– Ordfører Arvid Grundekjøn tar feil når han sier at rushtidsavgiften kan bli fjernet allerede om to-tre år. Fredag vedtok ATP-utvalget for kristiansandsregionen et avtaleutkast som vil binde regionen og departementet til å ha rushtidsavgift fram til årsskiftet 2016/2017. Dersom Kristiansand kommune og fylkeskommunen skriver under på avtalen, tror jeg den blir vanskelig å reforhandle, sier Christian Eikeland i Frp.Gruppelederen i Fremskrittspartiets fylkestingsgruppe trekker fram at det i avtaleutkastet heter at takstene skal økes dersom ikke trafikkmengden går ned. Dette gjelder selv om en trafikkmengde skyldes befolkningsvekst.

Fremskrittspartiet frykter at det i løpet av avtaleperioden kan komme til å koste 50 kroner for hver passering.

Christian Eikeland tror også Høyre er imot rushtidsavgiften, og mener partiet derfor må våge å si nei i påvente av forhandlinger med en ny regjering.