LINDESNES: Mannen var på vei til jobb i Norge i sin BMW da han ble stoppet av Utrykningspolitiet (UP). Farten på 144 km/t var den høyeste i søndagens kontroll.

— Det er bilen sin skyld, sier 30-åringen til Fædrelandsvennen, med et lite smil om munnen.

Men tap av retten til å kjøre bil her i landet kan bli dramatisk for ham.

MISTER LAPP OG JOBB: Dansken ble målt til 144 km/t i 80-sonen i Fardalsbakken. Nå står han uten førerkort og trolig mister han jobben i Norge. Foto: Torstein Øen

— Dette skaper store problemer for meg. Nå mister jeg vel jobben min, sier han.

13 på fire timer

På fire timer ble 13 bilister anmeldt og fratatt førerkortet på den såkalte "veistubben" med trefeltsvei mellom Vigeland og Lyngdal. I tillegg ble det skrevet ut 17 forenklede forelegg.

Politiførstebetjent Sigbjørn Rygg i UP varsler nå enda flere kontroller på E 39-strekningen som har fått mye medieomtale for høy fart.

— Jeg synes 13 beslaglagte førerkort er for mye. Det er ingen tvil om at vi må fortsette med kontroller her, sier Rygg til Fædrelandsvennen.

- Tar stor risiko

Så langt i år anslår han at rundt hundre bilister har mistet lappen på den tre kilometer lange strekningen. Rekorden fra august i år er 21 førerkortbeslag på én dag. Flere av bilistene er blitt målt i 150 km/t.

— Slike førere er villige til å ta en utrolig stor risiko overfor seg selv og sine medtrafikanter, sier Rygg.

- Hva tenker du om kommentarer som at det UP "håver inn penger" på en sikker strekning som egner seg for forbikjøring av "trege trailere"?

VARSLER FLERE KONTROLLER: Politiførstebetjent Sigbjørn Rygg i UP. Foto: Torstein Øen

— Jeg tenker at ingen trenger å kjøre over 120 km/t for å komme forbi en treg trailer. Dessuten er det på slike veistrekninger at ulykkene skjer. Rett før veien snevrer inn, skal man forbi den siste bilen, sier Rygg.

Rogalendingene gir gass

Av kapasitetshensyn konsentrerer UP seg om de høyeste hastighetene. Lappen ryker ved målte 116 km/t. Da er det trukket fra minimum fire km/t i et såkalt sikkerhetsfradrag.

Den typiske føreren som mister lappen på strekningen, er en familiefar på mellom 30 og 50 år, med eksklusiv og rask bil.

— Unger i bilen er ingen hindring. Jeg må si at fedrene er dårlig eksempler for den oppvoksende slekt, sier Rygg.

Søndag var ti av dem som mistet lappen rogalendinger. Fylket er overrepresentert blant fartsbøllene på strekningen.

— Ti rogalendinger er ikke overraskende og nokså normalt. De var på vei hjem fra høstferie og mange av dem har fine biler, sier Rygg.

Han sier et mål med kontrollene i Fardalsbakken er å luke ut farstverstingene.

— Vi tenker at de som kjører fort her også kjører fort andre steder. Vi ønsker å luke ut de som tar høy risiko, sier Sigbjørn Rygg.