MANDAL: – Det var et sjokk å se dominerende tette plater langs broa. Det som først ble skrudd opp ville gitt en luftig bro med lys og sikt. Jeg trodde det var rekkverket, sier Sven Tallaksen.

Nå er den tidligere lederen av planutvalget oppgitt. Han mener at broa blir mye mer dominerende i elva enn nødvendig.

– Det minner om en skansekledning på et skip. Hvordan kunne kommunen bestille noe slikt som dette, spør han seg.

Hva synes du? Si din mening på facebook.com/fvnmandal

Tallaksen mener det ikke er noen skam å snu, før det er for sent.

– Det er mulig å skru platene vekk, for nå skjuler de kun det åpne rekkverket, sier Tallaksen.

Designmessige grunner

Platene skrus ikke opp av sikkerhetsmessige grunner. Det bekrefter prosjektleder for broa Øyvind Lundberg.

– Nei, dette er av designmessige grunner, tegnet inn for utseendes skyld, sier han.

LUFTIG: Slik går rekkverket så langt - med luft og plater om hverandre.

Lundberg sier at dette har vært kjent helt fra planleggingsstadiet og at platene har versert på alle tegninger.– Platene vil gå fram til midten av broa på den ene siden, og fortsette resten av broa på den andre siden, sier Lundberg.

Det vil altså bli åpent rekkverk på halve broa og plater på den andre halvparten.

– Slik platene og rekkverket blir har vært kjent for alle, også bystyret, helt fra starten av, sier enhetsleder for bygg og eiendom i Mandal kommune Arne Wilhelmsen.

Han ber alle vente med å danne seg en bombastisk mening til broa står helt ferdig. – Kanskje får man et annet inntrykk da, sier han.

Ferdig 12. april

Prosjektleder Lundberg opplyser for øvrig at byggingen av broa nå går som planlagt.

– Broa skal vært sluttført til 12. april med ferdig rekkverk og påmontert lys, sier han.

Kunstverket av en stor rogn som skal i elva, skal også være fortøyd på det tidspunktet.