VENNESLA: — Rekkverket var dårlig og måtte fikses. Men det nye rekkverket var ikke lett å feste, grunnet dårlig betong, dermed ballet det bare på seg, sier enhetsleder for teknisk i Vennesla kommune, Arne Vatne.

Kringsjå bro, broa som knytter boligområdet Kvernhusdalen til Grovan, bygges i disse dager nesten ny.

— Ved nøyere undersøkelser oppdaget vi at de to midterste stålbjelkene, som holder broa, hadde mye rust. Dermed ble det en ganske stor affære til slutt, forteller Vatne.

Kringsjå bro ble anlagt på 1880-tallet, tilpasset hestetransport. Da bilen kom, måtte broa utvides. Broa ble kun gjort bredere. Eldste delen av den gamle ble liggende inni den nye. Og slik har det vært noen tiår. Helt til nå.

— Sånn er det ofte med infrastruktur. Man tror jobben er liten, men så er det ting inne i konstruksjonen som kommer som en overraskelse, sier Vatne, som har greid å finne penger via noe ekstrabevilgning.

Tidlig i mai skal broa åpnes for trafikk igjen, ikke minst til glede for de som kjører skolebarn til Samkom.

I øyeblikket må den transporten helt rundt Moseidmoen, en ekstrarunde på ei drøy mil.