MANDAL: Det kommer fram i et høringsnotat NRK Nordnytt fikk tilgang til fredag. I den foreløpige rapporten, som nå er ute på høring, står det blant annet:

«Operasjonstillatelsen til hurtigbåten MS Sollifjell er uklar – og kan i verste fall føre til skader på passasjerer og fartøy.»

Båtservice i Mandal bygget i 2009 båtene «Sollifjell», «Kistefjell» og «Fløyfjell» for rederiet Veolia transport. Båtene var ment til passasjertrafikk mellom Harstad og Tromsø.

I mars 2010 havarerte hurtigbåten MS Sollifjell utenfor Mørekysten etter at skroget ikke tålte bølgene.Havarikommisjonen konkluderer i høringsdokumentet med blant annet at den havarerte hurtigbåten aldri skulle fått lov å forlate verftet i Mandal.

Ifølge høringsnotatet ble heller ikke sikkerheten nevnt i anbudsdokumentene. Kommisjonen konkluderer også med at verftet hadde mangelfull kunnskap om bygging av passasjerfartøy i karbonkompositt.

Det er uklart når den endelige rapporten offentliggjøres.

Statens Havarikommisjon startet arbeidet med å finne årsaken til at «Sollifjell» ble påført store skader på vei fra verftet i Mandal 26. mars 2010.