Statens havarikommisjon for transport er nå ferdig med granskningen av flyulykken i Sirdal fredag 28. mai 2010. Privatflyet var på vei fra Stavanger lufthavn Sola til Tønsberg flyplass Jarlsberg med fire personer om bord. Over Sirdal møtte flyet kraftig uvær og fartøysjefen valgte derfor å snu. I svingen kom flyet inn i kraftig ising og turbulens. Fartøysjefen var ikke vant med å fly etter instrumenter og han fikk vertigo (sanseillusjon der hjernens oppfatning av retning og bevegelser ikke er i overensstemmelse med realitetene). Samtidig bygde det seg opp mer is og vingene og trolig framskyndet steiling.

Flyet var mer eller mindre ute av kontroll i over ett minutt og tapte raskt høyde de siste 20 sekundene.

Ifølge havarikommisjonen vil flyet etter all ssansynlighet ha totalhavarert om ikke fartøysjefen løste ut flyets redningsskjerm.

De fire om bord slapp uskadet fra uilykken, mens flyet fikk betydelige skader.

— Havarikommisjonen mener utilstrekkelig planlegging før avgang og for liten avstand til hurtig voksende bygeskyer (towering cumulus) under flyging var faktorer som medvirket til at ulykken kunne skje, heter det i granskningsrapporten.

Blant annet blir det vist til at fartøysjefen ikke innhentet nødvendig opplysinger om været før turen startet. Manøveren for å slippe unna skyene ble startet for sent, slik at svingningen skjedde i skyer hvor det var kraftig ising turbulens.

havari.jpg