— Vi kjedet oss, så vi måtte spille litt, flirer Sigrid Abusland (9). Sammen med venninnene Alexandra Sousa (9), Ada Isabella Melbye Lian (10), Sofie Karoline Gresslien (10) og Olivia Daatland Tambs (9) utgjør hun et flirfullt fellesskap på nittende benkerad i Intimsalen. Der holder 103 dansere fra Sharrons dansestudio på med å forberede seg til sin opptreden på Kildens store premierefest.
Fædrelandsvennen lodder stemningen i betongkorridorer, øvingsrom og garderober i timen før Den store premieren. Selv om aktiviteten er hektisk, syntes panikk og nervøsitet fraværende. Her treffer man snart en kulturminister og snart en operastjerne før man må klistre seg inn til veggen for ikke å rennes ned av en snøftende bøling symfonikere i kjole og hvitt.
Hårfiks
Lenger nede i korridoren finner vi tre flegmatiske herrer i speilgarderoben. Erik Faber har fått sveisen grundig fiksert av Kildens sminkørkorps, og strengt pålegg om å holde fingrene unna lokkene til han vel og forhåpentligvis vakkert har fremført "Sommarsong 93" sammen med Jan Erik Usterud, Ivar Bøksle og fem andre solister.
Ingen av herrene later til å være preget av angst.
— Men generalprøven i går gikk bra, så da går det vel ikke så fint i dag, spekulerer Bøksle.
— Hvor er trekkspillet? Dere skal jo synge sørlandsvise!
— Trenger ikke det. Vi har jo et lite symfoniorkester i ryggen, repliserer Bøksle.
Utenfor garderobedøren sitter en noe alvorspreget Helene Bøksle på gulvet og sukker nervøst mens hun ser på klokka. Figurteaterguru Giert Werring kommer forbi og forsøker å distrahere henne fra panikken med sin papirfugl laget av "Daily Telegraph". Han lyktes delvis med figuren som han skal flagre med under fremføringen av "Papageno" fra Mozarts "Tryllefløyten".
Siste finpuss
Ute i gangen påtreffer vi administrerende direktør Bentein Baardson, som får siste drill i sin tale av Kildens medieprodusent Reidar Mosland. Det er nå bare femten minutter til det historiske åpningsshowet blir blåst i gang. Dermed øker presset på det eneste toalettet i korridoren. Låsen virker ikke skikkelig, og Erik Faber forstyrres i sitt toalettforehavende av KSOs klarinettist Kari Ingelsrud.
I tredje etasje finner vi fiolinist Jonas Båtstrand i ferd med å iføre seg kjole og hvitt, som en av KSOs aller siste.
— Jeg håper virkelig jeg ikke har tatt feil av tidspunktet. Jeg er bare vikar, men tenkte jeg måtte få med meg denne forestillingen. Da jeg jobbet her i KSO på nittitallet, hadde vi ikke så fine bygninger som dette, sier han før han traver avsted. Det er showtime på Kilden.