KRISTIANSAND: — Vi er føyelige og ønsker ikke å ha noe bråk om dette. Vi vil ha et best mulig miljø i nabolaget vårt, sier daglig leder ved Harveys, Erik Wikstøl.

Advokater og et støymålingsfirma er koblet inn for å løse krangelen mellom Harveys og Ernst hotell i Kvadraturen. I et brev som ble sendt fra advokatkontoret Ro Sommernes til Harveys i november i fjor, står det: "Hotellets gjester har ved gjentatte anledninger klaget på støy fra utestedet Harveys."

20 år

— Denne delen av Tollbodgata har vært slik i 20 år med utesteder og høy musikk. Så kommer det plutselig et hotell som ikke har tatt høyde for dette når de har bygd. Det er hele saken, slik jeg ser det, sier Wikstøl.Søgne-firmaet PK entreprenør, som er ansvarlig for utbyggingen av hotellet, ba i fjor høst konsulentselskapet Sinus om å måle støyen på forskjellige hotellrom. Sinus konkluderte blant annet med at det er svært høyt lydnivå på nattestid utendørs i Tollbodgata.

— Vi har allerede dempet lyden ganske kraftig fra en høyttaler vi har på gatenivå. Vi har også tilbudt oss å fjerne denne helt etter klokken 23. I tillegg har vi sagt at vi kan legge noen matter under basshøyttalerne våre innendørs. Uansett hva vi gjør, så vil det alltid være problemer med lyd inn mot hotellet, sier Wikstøl.

Ikke endre væremåte

Etter at Harveys fikk servert klagen fra Ernst, engasjerte de advokatkontoret Simonsen til å se på saken. I sitt svar til hotellet påpeker advokaten at det er nærliggende å tro at støyproblemene har oppstått etter at Ernst hotell ble utvidet og renovert.

— Vi skal selvfølgelig holde oss innenfor det som er gjeldende lover og krav når det gjelder støy. Vi skal også gjøre det vi kan innenfor rimelighetens grenser for å løse dette, men jeg ser ingen grunn til at vi skal endre "væremåte" fordi vi har fått en ny nabo, sier Wikstøl.

Kommunen

Dette er ikke nok for Ernst hotell. En ny måling foretatt 12. mars i år konkluderte med at støynivået fortsatt var for høyt for hotellgjestene. Et nytt brev ble forfattet av hotellets advokater. Denne gang var mottaker Kristiansand kommune.I brevet konkluderes det med at kommunen må pålegge Harveys å dempe lydnivået. Videre at høyttaleren som står på gateplan må fjernes helt og musikknivået må betydelig ned. Hotellet ber også om at kommunen har et ris bak speilet dersom Harveys ikke etterkommer kravene.

Trist

— Dette er veldig trist. Som hotell er det søvn som er kjernevirksomheten vår. Vi har opplevd at det er flere gjester som nekter å bo i den nye fløyen fordi de har bodd der tidligere og ikke fått sove. Vi får en god del klager, sier daglig leder ved Ernst hotell, Mikael Eliassen.

Dunkingen

Han har tidligere erfaring fra hotellbransjen, blant annet fra Oslo, men aldri opplevd at gjestene har nektet å bo på enkelte rom. Han forstår ikke Harveys argument om at det kan være en konstruksjonsfeil ved hotellet som ligger til grunn for støyen.

— Vi har bygd hotellet etter gjeldende normer, også når det gjelder støybeskyttelse. Det som er problemet er dunkingen og støyen fra basshøyttalerne. Det sier seg selv at det ikke er en god opplevelse når du skal sove. Rapportene fra Sinus peker på at lydnivået fra Harveys ligger over det akseptable. Det er det vi påpeker, sier Eliassen.