AGDER: — Det er tre typer bilbranner. Den ene er forårsaket av tekniske feil i bilen, den andre oppstår i forbindelse med trafikkuhell, der for eksempel sammenstøt forårsaker lekkasjer og kortslutninger, sier utreder Thor Borge i If Skadeforsikring.

Den tredje brannårsaken er ildspåsettelse, der noen altså tenner på bilen.

- Tenner på før EU-kontroll

Borge har ingen statistikk over hvilken er brannårsakene som er den vanligste, men sier at forsikringsselskapene har gode rutiner og yrkeshemmeligheter for å avdekke at brannen er påsatt.

Det skjer relativt ofte at en brann er påsatt, og magefølelsen min sier at dette nok ofte skjer før en gammel og dårlig bil skal inn til EU-kontroll

— Det skjer relativt ofte at en brann er påsatt, og magefølelsen min sier at dette nok ofte skjer før en gammel og dårlig bil skal inn til EU-kontroll, fortsetter Borge, som har 26 års erfaring med bilbranner.

En gjennomgang av Fædrelandsvennen sitt arkiv viser at fvn.no det siste året har omtalt 49 bilbranner på Sørlandet.

Starter i motorrommet

Politietterforsker Kristin Wallin ved Kristiansand politistasjon har ikke tilgang på det nøyaktige tallet, men mener at det har vært rundt åtte bilbranner i Kristiansand etter april 2011. To av disse var påsatt, mens resten startet i motorrommet.

— De fleste brannene har ukjent eller teknisk årsak, og har ofte startet i motorrommet. Det er ikke alltid lett å bevise at en brann er påsatt, mener hun.

Den siste bilbrannen skjedde tirsdag da det steg røyk ut av en personbil som kom kjørende på Torridalsveien, rett før Rundingen på Lund.

Denne ble slukket av bilberger Roger Tvedten brannen før bilen ble overtent. Brannmester Tom Thomassen og et vaktlag ved Kristiansandsregionen brann og redning rykket også ut til brannen.

Forskjell på nye og eldre modeller

Brannmester Thomassen har ikke tall på hvor ofte de må ut på slike saker, men mener det er relativt sjelden. Heller ikke Thomassen har noen statistikk over årsakene, men mener det er et skille mellom nye og eldre biler.

— I nyere biler starter det ofte i forbindelse med feil i det elektriske anlegget, mens det i eldre modeller ofte er bensinlekkasjer som blir antent ved høy temperatur, sier Thomassen.

Borge mener det er vanskelig å si noe generelt om brannårsaker, men legger til at det er mye elektronikk og plast i nyere biler og at dette sammen kan føre til brann.

Han understreker likevel at det ikke brenner mer i nye biler fordi det er lavspent, som er mer ufarlig enn i eldre biler.

Fyller feil drivstoff

— I nyere dieselbiler kan det også bli et problem at eieren fyller feil drivstoff. Dette kan føre til brann, men skjer ikke hyppig. De fleste oppdager feilen i tide og blir hentet av kranbil, fortsetter den tekniske utrederen.

På verkstedet blir drivstoffet tappet slik at det ikke går inn i dieselrørene, og man unngår brann.

— I gamle biler blir ofte bensinslanger og dieselrør slitt og sprikker, som kan føre til brann kombinert med høye temperaturer, sier Borge.

Under kan du lese om et utvalg av bilbrannene det siste året.

Eksplosjonsartet bilbrann på Tinnheia tidligere i år. Foto: Vegard Nekstad