SØGNE: — Jeg har ringt Statens vegvesen flere ganger i dag og sagt de må gjøre noe med veien før den blir enda verre. Det er som en hengemyr her. Jeg sa de måtte gjøre noe så ikke bilene blir ødelagt, sier Sigurd Aasen til Fædrelandsvennen.

Etter å ha forsøkt å få veivesenet på banen i hele dag, gikk han til slutt lei og trommet i stedet sammen naboene til aksjon ved inngangen til den omkring seks kilometer lange fylkesvei 151, Brunvatneveien, som starter innerst i Trysfjorden.

Veien er eneste mulighet beboere i omtrent 25 husstander har for å komme seg til og fra hjemmet. I tillegg er det hytter og utleieleiligheter i området. Veien er ikke asfaltert, og består i dag av dype hjulspor, sumper og leirelignende glatte.

LAPSKAUS: - For få dager siden var de her og skrapte og skulle fikse opp, men det ble bare noe lapskaus, sier Jan Tore Honnemyr, og viser frem den verste bakken til Fædrelandsvennen. Foto: Monika B. Birkeland

Har lyst å selge gården

Etter at beboer Jan Tore Honnemyr kjørte på veien tidligere i dag, begynte en varsellampe å blinke i personbilen, og han fant ut det var blitt noe galt med bremsene.

— Det var jo bare å få den på verksted, og da kommer tusenlappene til å fly, sier Honnemyr, som har to biler.

— Jeg er ikke redd for å kjøre her når jeg kjører pickupen. Men med Audien er jeg himla redd for at jeg skal ødelegge noe. Av og til har jeg lyst til å selge hele gården og flytte til et boligfelt, legger han til.

Honnemyr tok fvn.no med på kjøretur på veien. Se video under:

Stengte med traktor

Klokken 18 i kveld parkerte Sigurd Aasen traktoren sin ved innkjøringen til fylkesveien, og der ble den stående.

— Min kone avlyste et venninnebesøk fordi veien var så dårlig. Jeg skal stå her i alle fall til Statens vegvesen kommer og snakker med oss. Da skal jeg spørre hva de vil gjøre, sier han til Fædrelandsvennen under aksjonen.

Flere beboere som var samlet i kveld, forteller om skadede biler og utforkjøringer, og enkelte tør nå ikke å kjøre den siste strekningen hjem.

— Min sønn rev løs eksosanlegget. Han ble stående midt i veien i et løst parti og kom verken frem eller tilbake. De måtte komme med traktor å dra ham opp, sier Liv Kordahl.

— En ansatt hos meg fikk ny firmabil 22. desember klokken 09.00. 09.05 ringte han til meg og sa at han hadde krasjet her. Reparasjonen kostet 160.000 kroner, sier Tony Tysnes.

— Jeg er 66 år og har aldri sett veien så dårlig som nå. Det blir bare verre og verre for hvert år, sier Arnt Aasen.

NCC kom

NCC, som drifter veien for Statens vegvesen, dukket til slutt opp med et par mann i kveld.

— Det er jo det jeg har spurt om i hele dag. Nå sa de at de skal gjøre det de har gjort tidligere; komme med gravemaskin og legge på ny masse, sier Sigurd Aasen.

Aasen er imidlertid skuffet over at ingen fra ledelsen i Statens vegvesen eller NCC dukket opp.

— Jeg gir meg ikke med dette. Det må gjøres mye mer enn å fikse litt noen steder, sier han.

- Gjør det beste vi kan

Kjetil Dybvik, byggeleder i Statens vegvesen, har vært i kontakt med Sigurd Aasen tidligere i dag.

— Jeg fikk beskjed i 14-tiden i dag fra entreprenøren at veien ikke var så gal. Men så viser det seg at den er verre enn vi antok, sier Dybvik.- Det er jo en grusvei. Vi har problemer mange steder. Det er ikke verdens beste vei, men vi gjør så godt vi kan, forklarer han.

Selv var han på inspeksjon på fylkesveien onsdag.

— Da hadde entreprenøren kjørt og skrapt. Det var vått, men veien var greit kjørbar, hevder han, og legger til at han etter å ha blitt klar over at veien var dårlig igjen torsdag, sendte ut NCC for nye arbeider ved 21-tiden i kveld.

- Blir veien vedlikeholdt godt nok?

— Ja, med de forutsetninger som ligger i veien. I perioder blir det for dårlig der. Men det er perioder på året der det ikke er godt å holde den. Det er krevende, svarer Dybvik.

- En kamp å holde veiene åpne

Han legger til at det vanligvis er én uke på våren som er den verste perioden å vedlikeholde veien.

— Da er det en kamp for å holde veiene åpne. Problemet er at vi ikke får vannet ut av veien. Det tiner fra toppen, og ligger igjen i grusen. Vi får ikke drenert ut vannet, sier han.

Ifølge Dybvik er det omtrent 450 kilometer grusvei i Vest-Agder som vedlikeholdes av Statens vegvesen.

— Entreprenøren er ute hele døgnet, sier han.