AGDER: — Flesteparten av oppdragene våre er grunnstøtinger. Og de fleste grunnstøtingene skyldes feil i navigeringen. Folk følger ikke med. De stoler for mye på GPS-en og kan ikke bruke vanlige papirkart, sier Nils Reidar Christensen, skipper på redningsskøyta Hvaler i Mandal.

Sol og fint vær gjorde denne helga til den første store utfartshelga for båtfolket. Det gjorde det også travelt for redningsskøytene.

— Helga har vært rimelig aktiv for vår del. Det har vært en rolig sesong så langt, men i helga var det mye trafikk. Det er helt klart den helga med mest båttrafikk så langt i år, forteller Christensen.

- Følg med på kartet

Redningsskøyta Hvaler har vært på to større oppdrag i helga. Mest dramatisk var det søndag, da en båt med ni personer om bord grunnstøtte ved Kåløy utenfor Mandal. Redningsskøyta brukte tre timer på å få båten løs, og fikk da hjelp av en fiskebåt i området.

Lørdag måtte redningsskøyta taue en båt med motorstopp ved Tvisteinen utenfor Hille.

— Jeg synes stort sett folk har blitt flinkere til sjøs etter at båtførerprøven ble obligatorisk. Men så har du noen av og til som dundrer på med svære, dyre båter med alt mulig elektronisk utstyr. Når det går i 20-30 knop, kan det ikke nytte å bare glane på GPS-en. Folk må følge med på kartet i tillegg. Når båten går så fort, er de plutselig forbi der de trodde de var og i et farvann de ikke kjenner. Selv har jeg alltid med meg sjøkart i min egen båt, selv om jeg er lommekjent i området her, sier Christensen.

Han får støtte av sin kollega i Kristiansand, skipper Arild Mulder på Kaptein Egil J. Nygård.

— Når det går galt på sjøen, skyldes det som regel uoppmerksomhet. Folk har ikke den innsikten de bør ha i sjøkartene. De stoler på GPS-en og kan ofte ikke bruke den en gang. Da kan det gå temmelig galt ganske fort. Dette er snakk om godt voksne folk som tror det er bra nok å følge med på GPS. De må følge med på papirkartene også, understreker Mulder.

Flinke båtfolk

Kristiansand-skipperen registrerte også stor trafikk i helga, men mener båtfolket oppførte seg fint.

— Det har vært mye mer stille enn det pleier. Folk har blitt mye flinkere og mer bevisste på sjøen. Jeg tror både det skyldes båtførerprøven og at politiet er mye mer ute i båt og passer på, sier Mulder.

Skipper Jarl Pedersen på redningsskøyta Ægir i Farsund forteller også om en travel helg.

— Jeg tror alle som kunne kjøre båt var ute på lørdag. Vi hadde noen små oppdrag. En som hadde kjørt på land og måtte taues til verksted, en med tau i propellen og to med motorstopp. Generelt oppfører folk seg veldig bra. Men mange glemmer å skru på lanternen når det blir mørkt. Det er viktig å huske på, sier Pedersen.