KRISTIANSAND: Fylkesvaraordfører i Vest-Agder og leder av Jernbaneforum Sør, Thore Westermoen, (KrF) er mektig provosert og irritert på Samferdselsdepartementet.

— Normalt skal vi lokalt være fornøyde når vi beholder et godt tilbud, som jo sovevognene er. Men her fremstiller departementet sovevognene som en gladnyhet. Faktum er motsatt. Faktum er at vi nå mister muligheter til et langt bedre togtilbud, og det er helt tragisk, sier Westermoen.

NSB ville legge ned sovevogntilbudet på Sørlandsbanen for å frigjøre midler til flere daglige avganger. Antallet skulle økes fra åtte til ti om dagen. Poenget var at det skulle gå tog annenhver time, såkalt "stive avganger".

- Heller flere tog

OPPGITT: Fylkesvaraordfører Thore Westermoen er oppgitt over at Samferdselsdepartmentet overkjører NSBs storsatsing på Sørlandsbanen. Foto: Tore-AndrŽ Baardsen

— Lokalt ønsker vi selvsagt både sovevogn og nye dagtilbud. Men må vi velge, er flere daglige avganger klart viktigst, for det er snakk om et svært mye bedre tilbud. Departementet har overkjørt NSB og fremstiller en dårlig sak for landsdelen som en gladnyhet for landsdelen, sier Westermoen.Han er spesielt irritert på at departementet mener de nå hører på lokale myndigheter og fylkene. Westermoen sier fylkeskommunen er mye mer opptatt av det nye rutetilbudet enn sovevognene.

— Vi kommer til å ta dette opp politisk rett over påske i full bredde, sier Westermoen.

I departementet er det påskeferie, og ingen har så langt funnet noen som kan kommentere Westermoens kraftige kritikk.

- Vesentlig passasjerøkning

Strekningsansvarlig for Sørlandsbanen i NSB, Dag Brekkan, har tidligere omtalt flyttingen av ressurser fra sovevogn til flere dagtog som en revolusjon på Sørlandsbanen. Han har uttalt:

— Jeg tror tilbudet vil bli vesentlig bedre for innbyggerne på hele Sørlandet hvis vi får gjennomslag for dette forslaget. Jeg har også tro på at det på sikt vil bli en vesentlig økning i passasjerer, uten at jeg kan gå ut med hvilke beregninger vi har gjort på dette.

NSBs plan var å øke fra 25 til 35 daglige togavganger til og fra Kristiansand fra desember 2013. Det betinget at ordningen med å ta bort sovekupeene gikk gjennom.