KRISTIANSAND: — Hvis Kristiansand leverer gode søknader, bør det være mulig å hente ut 10 til 20 prosent av disse midlene, sier Alf Holmelid til Fædrelandsvennen.

Lekkasje

Han er en av SV-politikerne som sammen har kjempet inn 26 milliarder kroner i Nasjonal Transportplan til satsning på kollektivtransport i åtte norske storbyområder. Blant dem er Kristiansands-regionen.

Fædrelandsvennen har tidligere skrevet om rapport fra Urbanet Analyse som viser at Kristiansand og andre storbyområder har mye å hente dersom man skal innfri kollektivdelen i klimaforliket. Lekkasjen fra transportplanen fredag morgen er styrt inn mot åpningen av SVs landsmøte senere fredag.

LOVER MILLIARDER: Svs Alf Holmelid mener Kristiansand kan få opp mot fem av de 26 milliardene regjeringen vil bruke på kollektivtrafikk neste ti år. Foto: Lars Hoen

— Jeg ble utfordret av de andre sørlandspolitikerne om at regjeringen måtte komme med pengene. Nå har vi fått det gjennom, og det er opp til Høyre-styrte Sørlandet å lage gode prosjekter, sier Holmelid.Holmelid er svært fornøyd med punktet han nå lekker fra Nasjonal Transportplan. Planen legger opp til at kollektivsatsningen skal bli like forutsigbar som veisatsningen. Pengene er en firedobling i forhold til dagens nivå.

Miljøsak

— Dette er en veldig god sak for miljøet og for SV, sier Holmelid fra landsmøtet til Sosialistisk Venstreparti på Lillestrøm.

Transportplanen legger opp til at åtte storbyområder skal kjempe om en felles pott. De områdene er Grenland, Nedre Glomma, Tromsø, Jæren, Trondheimsregionen, Bergensområdet, Oslo-området og Kristiansands-regionen.

— Sist fikk Trondheim og Kristiansand mest. Jeg tror Kristiansand kan hevde seg godt denne gangen også, dersom de leverer en god søknad.

Fremkommelighet

Holmelid peker på at pengene skal gå til gode kollektivformål. I Kristiansand betyr det i hovedsak buss.

— Kollektivfelt og god fremkommelighet for buss blir viktig. Hyppige avganger og god planlegging, sier Holmelid. Han mener pengene skal gi regionen anledning til å gjøre langsiktige avtaler på ti år eller lengre.

— Målet er at folk skal få langsiktighet i kollektivtenkningen, slik at de kan la være å kjøpe bil nummer to. Jeg håper jo at folk skal se at når trafikken står, så passerer bussen, sier Holmelid. Han tror også færre parkeringsplasser i sentrum vil hjelpe bussen frem.