KRISTIANSAND: — Jeg vil helst ikke snakke nå. Det er ikke noe gøy hvis ikke det blir noe. Styret har ikke sagt endelig ja ennå. Kan vi snakkes igjen i juni? sier dyreparkdirektør Reidar Fuglestad til Fædrelandsvennen.Men han bekrefter at det planlegges i Kristiansand dyrepark.Først i løypa er en større utbygging av Savannen. Det planlegges et Afrika-land. Parken skal også investere i langt flere afrikanske dyr enn i dag. Ulike kilder i parken sier at løve kan være et av dyrene som kommer. Afrika-planene skal behandles i Dyreparkens styre i juni, og tanken er at Afrika-land skal åpnes neste år. Den store satsingen kommer året etter, hvis alt klaffer. Da er det snakk om å bygge den store bondegården Kutoppen i samarbeid blant andre med Tine Meierier. Gården skal komme i stedet for det som i dag er en av parkens aller mest populære attraksjoner, Barnas Seter.Kutoppen skal gi de besøkende mulighet til nærkontakt med dyr, samtidig som de kan få kunnskap om norske dyr og norsk landbruk. Først tv-serie

Kutoppen skal først gå som barnefjernsyn på TV2. Produsent Ove Heiborg i Quisten Animasjon AS i Oslo bekrefter at han samarbeider med Dyreparken om en animasjonsfilm som skal gå over 26 episoder. Bare detaljer gjenstår før kontrakten med TV2 undertegnes. Planen er å sende serien vinteren 2007.- Det er Dyreparken som har hatt ideen til dette, og vi arbeider nå for fullt med konseptet og serien, sier Heiborg.Han holder for tiden på å finjustere pilotepisoden. Den skal sendes til en rekke land med tanke på å selge serien inn i internasjonale TV-kanaler.Serien skal handle om en helt vanlig tradisjonell bondegård, og folk skal lære å bli glad i dyrene på gården. Deretter, når hele Norge kjenner serien og har fått et forhold til «kjendisene» i den, skal Dyreparken bygge Kutoppen i virkeligheten.Etter det vi forstår er det snakk om en satsing på opp mot 40 millioner kroner. Fuglestad vil ikke si noe. Han ber oss vente til en «kick-off-happening» 8. juni. Gullfugl

— Dette er glimrende kommersiell tenkning og markedsføring. Det kan ikke gjøres bedre. Det er bare å gratulere Dyreparken, sier Erik Dale i Dale & Bang Kommunikasjon i Kristiansand.Han sier det er umulig å verdsette reklameverdien i kroner.- Å gjøre kjent noe gjennom tv, bygge forventning, relasjon og nærhet, og så skape det i virkeligheten etterpå, det er bare helt kanon i forhold til å planlegge suksess, sier Dale.Dyreparken har gjort noe liknende før. Julius ble kjendis gjennom Barne-TV. Kardemommeby var virkeliggjørelsen av noe «alle» hadde et forhold til gjennom Torbjørn Egners bøker.