KRISTIANSAND: Ved utgangen av mai i år var situasjonen denne:

Konkurrenten.no hadde fraktet 52.000 passasjerer, en økning på 38 prosent ifølge selskapets daglige leder, Tom Roger Øydne.

NSB hadde 170.000 passasjerer, tilsvarende en økning på ti prosent. Så langt i juni er økningen på 15 prosent.

— Vi har tellepunkt på Lunde. Passasjerer som går av før eller på etter dette stedet, er ikke medregnet, sier strekningsansvarlig Dag Brekkan, og legger til:

— Vi vet jo ikke hvordan busselskaper teller passasjerer.

Stedet hvil

SAS (155.000 passasjerer), Nettbuss Sør (104.000 passasjerer) og Lavprisekspressen (26.000 passasjerer) har stagnasjon, viser tall Fædrelandsvennen har innhentet.

I fjor var passasjerer jevnt fordelt mellom fly, tog og busser. Da reiste rundt regnet 1,2 millioner mennesker kollektivt mellom de to byene.

Omtrent fire ganger så mange, 4,8 millioner, valgte bil.

Ingen har altså tapt passasjerer. At noen selskaper likevel øker, kan bare forklares med stadig flere er på reisefot.

— Vi har anstendig økonomi på ruten og taper ikke penger på den, sier Tim Smistad, regiondirektør for Distrikts-Norge i SAS.

For flyvningene mellom Oslo og andre større norske byer, er økningen fem til ti prosent.

— Det er vanskelig å konkurrere med buss når avstanden er så kort som mellom Kristiansand og Oslo, legger Smistad til.

Han avviser at stagnasjonen handler om pris, selv om hele 1541 kroner skiller dyreste fly- og billigste bussbillett.

— Vi er tilfreds med forretningsmarkedet. Det er de rimeligste setene vi har vansker med å fylle. Fritidsmarkedet er med andre ord størst utfordring for oss, sier Smistad.

Drahjelp

For NSB er utfordringen å få politisk drahjelp for nye traseer og tog langs Sørlandsbanen.

— Tenk om politikerne kunne ofre like mye oppmerksomhet på oss som Kjevik og E 18 får, sukker strekningsansvarlig Dag Brekkan.

Han mener skjerpet miljøfokus og effektiv markedsføring av minipris er hovedårsaker til Sørlandsbanens pene vekst. Brekkan tror på enda penere tall når feriefolket skal oppsøke festivaler og Dyreparken.

Tom Roger Øydne i konkurrenten.no ser denne tendensen:

— Tidligere hadde vi overvekt av pensjonister og studenter. Nå er busspassasjerer alle typer mennesker i alle aldre.