KRISTIANSAND: — Jeg er født i Kristiansand og døpt i Gamle Lund kirke. Men så flyttet foreldrene mine til Karasjok da jeg var et halvt år, forteller Norges nye kunnskapsminister.

Bård Vegar Solhjell (36) overtok ansvaret for skole og barnehage i forrige uke, etter Øystein Djupedal. Og selv om han altså er født i Kristiansand, kaller han seg sunnfjording. Familien endte nemlig opp i Sogn og Fjordane.

— Kristiansand-oppholdet mitt var veldig kort, og for de fleste er det nok en godt bevart hemmelighet at jeg er født her. Men Kristiansand er en veldig vakker by, sier han.

Selv om byen er aldri så vakker, er det ikke først og fremst Sørlandet den ferske ministeren tenker mest på.

— Hvis du tar en tur hjem til 6-åringene og ser hvor mange bøker foreldrene har i hylla, er det rystende å se hvor tett det henger sammen med resultatene 6-åringene oppnår. Vi greier ikke å utjevne forskjeller i stor nok grad, mener Solhjell.

Flere lærere.

Statsråden mener lærere er stikkordet, og vil gjerne ha flere av dem.

— Regjeringen har bedret kommuneøkonomien, og lærertettheten er på vei opp, sier statsråden.

Men det gjelder ikke i Solhjells fødeby. Tidligere i høst kunne Fædrelandsvennen melde at 40 lærerårsverk har forsvunnet de siste seks årene, samtidig som elevtallet har steget med 617 elever.

— Da er min oppfordring til Kristiansand kommune at de bør prioritere skole høyt de neste to årene. Kommuner som kutter i skole, gjør seg selv en bjørnetjeneste. Skole er den beste investeringen kommunene kan gjøre, mener Solhjell.

Han er dermed uenig med Vennesla-ordfører Torhild Bransdal, som uttalte at det ikke er sammenheng mellom ressurser i skolen og resultater. Tiendeklassingene i Vennesla kom tredje sist i landet på eksamensresultater.

— Jeg tror nok det er altfor enkelt å si at resultater og ressurser ikke henger sammen. For å få en god skole, må lærerne ha tid til å jobbe med undervisningen og tid til å se alle elevene, sier kunnskapsministeren.

Dømmer ikke.

Men han mener ikke resultatene eksamen eller nasjonale prøver må brukes til å rangere skolene i hver enkelt kommune.

— Det blir for enkelt å si at en kommune som ligger høyt oppe på resultatlisten har bedre skole enn en kommune som ligger langt nede. Det kan være veldig mange flinke lærere, rektorer og elever i Vennesla. Resultatet kan ikke brukes til å dømme en hel kommune, sier Solhjell.

Den ferske statsråden kan ikke love at han kommer på besøk til fødebyen med det første.

— Jeg skal nok ta meg en tur etter hvert. Jeg har vært på Quartfestivalen flere ganger, men den tiden er nok forbi med to små barn i huset og ny jobb, sier han.