KRISTIANSAND: — Det er urovekkende at vi ligger så høyt. Vi skal ikke se bort fra at dette er noe av grunnen til at vi slipper ut så mye klimagasser, sier ordførerkandidat Jørgen Kristiansen (KrF).

  • Dette viser bare at vi må gjøre noe med billettprisene på bussen, legger han til.

Mens du i Oslo betaler maks 22 kroner for bussbilletten, er maksprisen i Kristiansand 35 kroner.

— Dette er for høyt. Vi er nødt til å gjøre radikale grep nå for å få folk til å ta bussen mer, sier Aps ordførerkandidat Mette Gundersen.

Men ingen av politikerne vil komme med konkrete forslag.

— Jeg vet ærlig talt ikke hva som er et riktig nivå, men prisene må ned, sier Per Sigurd Sørensen, som er Høyres ordførerkandidat.

Bussprisene i de fem største byene:

Kristiansand: 17 kroner i sone 1 (sentrum), 25 kroner i sone 2 (Vågsbygd, Mosby, Randesund), 35 kroner i sone 3 (Tveit, Ålefjær)

Bergen: 23 kroner uansett hvor langt du kjører i byen

Oslo: 22 kroner uansett hvor langt du kjører i byen

Trondheim: 22 kroner uansett hvor langt du kjører i byen

Stavanger: 22 kroner uansett hvor langt du kjører i kommunen

Gratis i sentrum

I Kristiansand øker utslippene av klimagasser mer enn i noen annen norsk storby.

— Det er ganske vilt at det er så dårlig. Jeg vil strekke det så langt som å si at vi er en miljøversting, sier Jørgen Kristiansen.

Utslippene kommer fra både industri og veitrafikk. Begge steder øker utslippene, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

  • Utslippene fra industrien kan vi ikke gjøre så mye med, men vi kan gjøre noe med utslippene fra transport, sier Jørgen Kristiansen.

I tillegg til billigere bussbilletter foreslår han flere bussavganger, parkeringsplasser ved bussholdeplassene og gratis skyttelbusser både i Kvadraturen og i Sørlandsparken.

— Folk argumenterer jo med at de må ha bil for å kunne kjøre rundt der ute. Det kan enkelt løses med en slik buss, sier Kristiansen.

Bombenger

I fjor måtte bystyret i Kristiansand gå inn med tre millioner kroner for å holde bussbillettene på dagens nivå. Mette Gundersen mener at bilistene nå skal betale. Hun vil bruke bompenger til å finansiere billigere bussbilletter.

  • Regjeringen har åpnet for at det kan gjøres, og det synes jeg er en veldig god idé.

— Og sikre at bompengeperioden aldri tar slutt?

  • Det er selvfølgelig en fare. Men forhåpentligvis vil det føre til at flere forandrer vanene sine og begynner å ta bussen, sier Mette Gundersen.

Hun kommer til å ta opp forslaget i bystyret.