KRISTIANSAND: Det er representanter fra Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor som har sittet i arbeidsgruppa som foreslår hovedveitilknytning til 15 store havner, Avinors 16 stamlufthavner (samt flyplassene i Sandefjord og Moss) og 9 jernbaneterminaler i Norge. Kristiansand er blant byene forslaget omfatter på alle de tre transportområdene.

Utredningen fra arbeidsgruppa skal fungere som et innspill til transportetatenes og Avinors arbeid med Nasjonal transportplan 2010-2019, melder Statens vegvesen på sin hjemmeside.

Dersom arbeidsgruppas forslag går igjennom, vil det i praksis ikke bety så mye annet enn av staten overtar ansvaret for disse veistrekningene, forklarer Hans Seland, som er leder av prosjektgruppa som jobber med Nasjonal transportplan i Statens vegvesen region sør.

— Dette handler litt om formaliteter. Det kan kobles mot den store regionreformen som handler om at fylkeskommunene kanskje skal slås sammen. Arbeidsgruppa foreslår at staten skal ha ansvaret for adkomsten til havner, flyplasser og jernbanestasjoner, og ikke sende det videre til de nye regionene, sier Seland til fvn.no.

Sjefingeniøren er imidlertid fornøyd med forslaget.

— Det er et godt forslag at hovednettet for transport er i statens hender. På den måten kan de sikre jevn og god standard på disse veistrekningene, sier han.

Karl Sandsmark, Selands kollega i Statens vegvesen, tror ikke at arbeidsgruppas forslag kommer til å ha noen betydning for bompengeavgiftene.

— Jeg kan vanskelig se for meg at dette har så veldig mye å si for bompengene. Budsjettet er overfylt med prosjekter allerede, sier Sandsmark.

Morten Rannem i Statens vegvesen er leder av arbeidsgruppa. Han forteller at gruppa har analysert to strategier når det gjelder utfordringene innenfor transportkorridorene i Norge.

— I korridorutredningene vi nå har lagt fram beskriver vi utfordringer og konkurranseflater innenfor transportkorridorene i Norge. Vi analyserer to illustrative strategier: En transportmiddelstrategi for overføring av gods- og persontransport fra vei til sjø og bane, og en næringslivsstrategi for effektivisering av næringslivets transporter, sier Rannem på veivesenets hjemmesider.

Rannem legger til at utredningen tyder på at det er mulig å overføre en stor del godstransport fra vei til jernbane dersom det satses på å bygge nye kryssingsspor på jernbanen.

Du kan lese hele utredningen her (ekstern lenke).