KRISTIANSAND: — Vi har fortsatt is i magen. Dette må innarbeides, sier Øystein Holvik, leder for ATP-prosjektet.

Han hadde forhåpninger til sommersesongen, men syklistene har vært alt annet enn påtrengende.

Omsetningen etter at sykkelparkeringshuset Karusellen ble høytidelig åpnet for seks måneder siden, har bestått i 44 enkeltbilletter og to klippekort (20 klipp). Til sammen 420 kroner, pluss et par hundre i depositum fra en håndfull kunder som har beholdt brikken.

— Det har ikke vært kø her nede, og bygget har nok vært mest benyttet som soleplass i sommer, uttaler teamleder Roald Morvik hos Vest-Agder Kollektivtrafikk, som betjener Karusellen fra rutebilstasjonen i Kristiansand .

Ingen forventet et regnskap i balanse, men investeringen på 700.000 for 18 sykkelbåser har kastet magrere av seg enn noen kunne frykte. Likevel er det ikke aktuelt å flytte Karusellen for eksempel til HiA eller sykehuset foreløpig.

— Vi må se et år til, tror jeg nok. Jeg tror fremdeles dette er positivt for byen, men det må markedsføres bedre, sier Øystein Holvik.

Tekniske problemer skapte noe bry på forsommeren. Holvik erkjenner at ordningen med å løse brikke på rutebilstasjonen ikke er optimal, og en myntautomat ved Karusellen blir nå vurdert.

ATP-prosjektet, et interkommunalt spleiselag for miljøvennlig transport, sto for investeringen bak den fjerde og mest påkostede sykkelkarusellen i landet, mens Kristiansand Parkeringsselskap står for driften.