KRISTIANSAND: — Det kan se ut til at en ellers rolig sørlending finner fristedet sitt bak rattet, sier Emma Elisabeth Vennesland, informasjonssjef i If Skadeforsikring.

Hun får støtte av skadesenterleder for motorvogn i If, Ivar Kristian Andersen.

— Lindesnes, Åseral, Sirdal og Kvinesdal topper statistikken når det gjelder utforkjøringer, så det kan se ut til at folk har spesielt dårlig tid når de skal på hytta, sier han.

For selvsikre

I Vest-Agder var det i 2005 11,2 utforkjøringer per 1000 innbyggere, en liten økning fra året før. Dermed har Vest-Agder passert Oslo, som har 10,4 utforkjøringer per 1000 innbyggere. Aust-Agder ligger på tredje plass med 10,1 utforkjøringer. Tallene er basert på antall meldte skader til forsikringsselskapene.

— Ved utforkjøring er det stor fare for personskader, så dette er en av de mest dramatiske statistikkene å ligge høyt på, sier Vennesland.

De forklarer tallene med ulik kultur og atferd i trafikken, og at egdene kanskje er litt for selvsikre bak rattet.

— Det ser ut til at sørlendinger overvurderer egen evne til å holde bilen på veien, sier Andersen.

— Sørlendingene er rene latinere i trafikken, tilføyer Vennesland

De vedgår likevel at det skiftende klimaet kan lure noen og enhver, og at veinettet ikke er det beste i landet.

— Problemet er likevel at folk ikke tilpasser farten etter vei og føre, og de har vent seg til å kjøre på sommerdekk hele året, selv når de skal opp på hytta, sier Andersen.

Jevnt dårlig

Agder sett under ett har flere likhetstrekk med Sør-Trøndelag, både når det gjelder antall innbyggere, antall biler, veistandard og det skiftende været. Men de kommer helt ulikt ut på skadestatistikken.

— På Agder er det i perioden 2000 til april 2006 148 trafikkdrepte, i Sør-Trøndelag er tallet 80 fra samme periode, opplyser Vennesland.

Vest-Agder ligger dessuten i toppsjiktet i landet når det gjelder skader i forbindelse med rygging, feltskifte, kryss, påkjørsel av parkert bil og påkjørsel bakfra, stort sett bare overgått av Oslo. Det eneste vestegdene ikke er dårligst til, er rundkjøringer, hvor vi ligger om lag midt på treet i antall skader.

— Det kan se ut til at blant andre trøndere tar det roligere på veien og er flinkere til å samhandle i trafikken, sier Andersen.

Skyldes førerne

Trygg Trafikk kan ikke gi noen forklaring på de høye skadetallene på Agder.

— Tidligere var det overrepresentasjon av drepte og skadede på Agder, men det er ikke så typisk lenger, sier fylkessekretær Liv Skare Falkum i Trygg Trafikk i Vest-Agder.

Likevel er hun bekymret for de høye tallene, fordi jo mer materiell skade det blir, desto flere personskader.

— Det er mulig de høye tallene skyldes at det generelt er høy aktivitet på veiene i Vest-Agder for tiden, sier hun.

Falkum trekker dessuten frem uoppmerksomhet og mangelfull trafikkopplæring som andre mulige årsaker.

— 95-96 prosent av alle trafikkulykker er relatert til feil fra førerens side. Det er sjelden teknisk feil på bilen eller veien i seg selv som er årsaken, sier hun.