KRISTIANSAND: Metrosystemet har vært kilde til mang en frustrert busspassasjer de tre siste årene.

– Informasjonstavlene har vært alt for ustabile. De har vel vært mer av enn på, sier passasjer Sissel Tvedt.

Nå mener Bussen AS at problemene omsider er over.

– Vi har i dag hatt et møte med Fara, leverandøren av metrosystemet. De sier nå at det skal fungere optimalt, forteller markedssjef i Bussen AS, Inge Os.

Tre år er gått siden selskapet innførte metrosystemet i Kristiansand. Sanntidssystemet så langt vært preget av et mangfold barnesykdommer.

– De grunnleggende feilene skal nå være luket bort. Det har tatt lang tid, og prosessen har vært frustrerende, sier markedssjefen.

Busscomputerne har vært den største kilden til de mange problemene. Disse skal sende informasjon til holdeplassene, men problemer med pålogging har ført til manglende informasjon på opplysnings-tavlene. Feilsignaler har også ført til gal informasjon på destinasjonsdisplayet foran på bussene.

Tiden frem til nyttår beskriver han som en siste prøveperiode for metrosystemet. Selv om leverandøren sier at alt skal fungere nå, vil Bussen AS undersøke dette de neste to månedene. På nyåret skal metrosystemet evalueres.

Os mener at det har vært langt mindre feil på sanntidssystemet siden juli. Ny software er installert og 21 busscomputere byttet ut med en mer stabil type.

Mange busspassasjerer har blitt stående som spørsmålstegn på holdeplassene de siste tre årene. Thor-Øyvind Kristiansen har vært frustrert over manglende informasjon.

– Jeg har opplevd at det bare har stått kruseduller der rutetidene skulle vært. Det er tungvindt å skulle sjekke rutetidene når tavlen ikke fungerer.