Glem arbeidene til provoserende hjemlige installasjonskunstnere. De er borgerlig dekadente i forhold til den franske mangemillionæren og installasjonskunstneren Thierry Ehrmanns apokalyptiske installasjoner i en høyst borgerlig landsby utenfor Lyon. Hans samling overgår det meste av hva som tidligere er presentert av kunstinstallasjoner, både i mengde, form og uttrykk.Den eksentriske franske mangemillionæren har skaffet seg internasjonal oppmerksomhet for sin samling av spektakulære stålkonstruksjoner og betongformasjoner i form av monumentale kunstinstallasjoner i stål og betong.Verdenspressen valfarter til det som en gang var overklassens herskapshus på en 12 mål stor tomt, i dag omgjort til et kaotisk redselskabinett av stål, oljeboringsplattformer, flyvrak og en replika av Ground Zero. «Et apokalypsens tempel» kalte magasinet l'Express eiendommen i en artikkel nylig. Kunstinteresserte valfarter fra hele Europa til den søvnige landsbyen Saint-Romain-au-Mont-d'Or, og årlig oppsøker 100.000 mennesker Thierry Ehrmanns avant-gardistiske kunstinstallasjoner — om det er det det er.Når man trår inn på eiendommen får man et inntrykk av å ha ramlet nedi Dantes helvete slik det måtte ta seg ut i det 21. århundre, eller i Grozny eller på Ground Zero. For så mye forvridd metall under kunstneriske betegnelser som «Mellom Eufrat og Tigris», «Krigen i Irak» og «9/11» er neppe samlet utenfor krigsskueplassene og skraphandlerne.Kunstneren selv er en eksentrisk blanding av en råbarket forretningsmann, som blant annet står bak kunsthandelsnettstedet Artprice.com, og en brennende kunstnerisk sjel med en filosofisk visjon og overbevisning. Det er i hvert fall slik han selv ønsker å fremstå for omverdenen - en filosoferende kunstner med fascinasjon for alkymistenes naturfilosofi.45 artister har stått bak kunstverkene og installasjonene, og Thierry Ehrmann, som har lagt ned 21 millioner kroner i anlegget, har selv vært aktivt medvirkende med pressbor og sveiseapparat.Blant den «tunge» symbolikken, i dobbelt forstand, troner en bunker på 120 tonn stål og betong i hagen til det en gang så borgerlige herskapshuset. Den er konstruert av Thierry Ehrmann og har vært utstilt ved Grand Palias i Paris. Og to nye kopier skal utplasseres i Øst-Berlin og Osaka, hvor de skal kommunisere med hverandre.Om man skal tolke kunstneres budskap i kortversjon er det at kaos er en nødvendig tilstand for å skape orden. Man skal tvinge folk til å se dramaet i øynene. I den globale verden er vi blitt tilnærmet immune overfor provoserende inntrykk i TV og andremedier. Skal vi vekke folk, trengs det ekstreme uttrykksformer, sier Ehrmann, som har viet 11. september en sentral plass i collagen.- Kunstverket skal stille spørsmål. I flere århundrer lærte man kunstmalere å male dødninghoder for å minne oss om at vi er dødelige - «memento mori». Vi gjør det samme med virkemidler tilpasset vår tid. Og vårt budskap er håp, sier Ehrmann.- Er du anarkist?- Ja, på den måten at jeg mener enhver skal ta ansvar for seg selv.- Men du profitterer selv på den borgerlige dekadensen ved å ha suksess på børsen. Er ikke det selvmotsigende?- Tvert imot. Jeg følger en gammel aktverdig tradisjon og bruker min formue på kunst med et budskap. Det som er umoralsk er å bruke millioner på å kjøpe fotballspillere til Manchester United.Byens borgermester er ikke enig i at dette er kunst. På vegne av indignerte innbyggere i Saint-Romain-au-Mont-d'Or har han gått til sak mot Ehrmann, og pålagt ham dagbøter på 75 Euro pr. dag inntil han rydder opp i det innbyggerne oppfatter som skrap og miljøforurensning.- Vel, foreløpig har jeg vunnet. Men jeg har behov for å bringe saken inn for fransk Høyesterett for å klargjøre hva den franske stats definisjon på kunst er, sier Thierry Ehrmann, før han åpner dørene for nye titusener av skuelystne kunstinteresserte som lar seg imponere, sjokkere eller provosere - alt etter som.I FrankrikeTekst: Finn Holmer-Hoven finn.h.hoven@fvn.no - 38 11 32 52