Kristiansand: — Jeg skulle ønske at havnestyret var involvert da dette stod på. Det er ergerlig å bli informert gjennom media, sa Eirik Nyhuus (Høyre) da havnestyret møttes i går. Det var havnestyrets leder Else Marie Ellefsen (Ap) enig i. - Ikke presset

Havnedirektør Stein E. Haartveit redegjorde i går for Kristiansand havns avtale med Color Line. I januar kom det fram at Color Line hvert år betaler millionbeløp for en avtale som blant annet inkluderer fortrinnsrett til havna og terminalbygget. Haartveit hadde på forhånd delt ut en skriftlig redegjørelse om avtalen, og hadde ikke noe mer å tilføye. Han avviste imidlertid at han har latt seg presse av Color Line. - Det stod i avisen at jeg lot meg presse av Color Line. Det er ikke en god beskrivelse. Jeg har ikke følt meg presset og jeg presset heller ikke Color Line for å få til en ny avtale, sa Haartveit. Color Line ønsket ved reforhandling av avtalen i 2002/2003 ikke å endre på to avtalepunkter hvor formuleringene kan oppfattes i strid med konkurranseloven. Partene var imidlertid enige om at i den grad dette strider mot loven, går loven foran. Haartveit sa til Fædrelandsvennen i går at han i ettertid angrer på at han ikke insisterte overfor Color Line på at avtalen skulle endres. Kapasitetsproblemer

Haartveit la vekt på at det er begrenset kapasitet som gjør at ikke Kristiansand havn kan imøtekomme Master Ferries ønskede avgangstider. - Vi har store utfordringer dersom de vil gå på likt. Oppstillingsarealet er snaut og vi har en utfordring med lossing. Det er helt urealistisk å skulle endre på rutetider som allerede eksisterer, sa havnedirektøren. - Saken har kommet i uheldig og urettferdig lys når det viser seg at det er snakk om kapasitetsproblemer, sa Thomas Granfeldt jr., driftssjef i Kristiansand havn. - Jeg har inntrykk av at ledelsen i Master Ferries har overtolket situasjonen. De nye formuleringene i avtalen mellom Color Line og Kristiansand havn burde blitt gjennomført, men det kommer fram av brevvekslingen dem imellom at de var klare på at konkurranseloven skulle gå foran avtalen, sa Nyhuus. Medlemmene i havnestyret var for øvrig positive til konkurranse i havna.