KVINESDAL: — Vi vet at kundegrunnlaget blir mindre når det om et drøyt halvår daglig vil kjøre i snitt 3500 færre biler gjennom bygda. Handelsstanden har imidlertid ikke gitt opp, og satser offensivt med å pusse opp forretninger og styrker samarbeidet seg imellom med flere nye fellesarrangementer og kampanjer.Det sier Andy Syvertsen som er innehaver av Kvina Fotosenter og en av ildsjelene i arbeidet for å bevare eller skape et levende handelssentrum i bygda.Ifølge en konsulentrapport står Kvinesdal i fare for å miste 45 arbeidsplasser som en direkte følge av at gjennomgangstrafikken fra september blir lagt flere kilometer utenom kommunesenteret Liknes. Ordfører Odd Omland ser likevel ikke helsvart på situasjonen.- Vi kjempet lenge med nebb og klør for at Statens vegvesen skulle velge en annen veitrasé, men måtte til slutt akseptere at storsamfunnets interesser og behov for en kortere og ikke alt for kostbar løsning måtte veie tyngst, sier han. Rik kommune

Kvinesdal er langt fra noen fattig kommune, og bruker nå flere titalls millioner kroner på tiltak som forhåpentligvis vil motvirke skadevirkningene av omleggingen av E 39.Det mest konkrete er bygging av et kultur- og aktivitetssenter på Utsikten til 16 millioner kroner. Lokalpolitikerne håper at denne satsingen skal bidra til å skape vekst både ved Utsikten golf- og konferansehotell og den 18 hulls store golfbanen et steinkast lenger oppe i lia. En klar forutsetning for kommunens satsing på Utsikten, er at hotellets egne planer om å utvide fra 32 til 100 rom og en total oppgradering av spise- og overnattingstilbudet for 50 millioner kroner blir gjennomført.- Vi er ennå ikke i mål med finansieringen, men håper på en avklaring i løpet av kort tid, sier styreleder Kristen Netland.Verken han eller hotelldirektør Per Erik Røgenes tror det vil være mulig å fortsette dagens hotell- og restaurantdrift på Utsikten når E 39 forsvinner. Derfor må det satses eller avvikles.- I dag kommer hele 70 prosent av omsetningen fra gjennomgangstrafikanter. Vi er derfor helt avhengig av å kunne utvide med både flere senger og konferanserom for å være attraktive for nye kundegrupper. Lyspunktet er jo at omleggingen av E 39 vil gjøre området til en idyllisk og rolig perle, sier Per Erik Røgenes. Sjanseløs

Bensinstasjonen på Utsikten levnes av hotelldirektør og styreleder uansett ikke noen fremtid når E 39 forsvinner.Langs den nye E 39-traseen over Kvinesheia ser imidlertid kommunen muligheter. På Opofte, der ny riksvei 365 fra Farsund og Kvinesdal knyttes på den nye europaveien, har kommunen planlagt et næringsområde.- Opofte blir i det nye veisystemet liggende midt i Lister-regionen, med kort vei til både Farsund, Lyngdal, Kvinesdal og Flekkefjord. Næringsområdet vil være et kjærkomment tilskudd til næringslivet i Kvinesdal, sier Odd Omland.Ordføreren legger ikke skjul på at han er svært skuffet over at hovedutvalg for næring, samferdsel og miljø i Vest-Agder fylkeskommune har reist innsigelse mot planene.- Jeg mener fylket burde sett Kvinesdals spesielle behov i forbindelsen med veiomleggingen og tatt større hensyn til disse enn at reguleringsplanen etter fylkets oppfatning både kommer i konflikt med regionale føringer og retningslinjer for etablering av nærings- og forretningsområder samt landskapsverdier i området, sier han.På årets budsjett har kommunen ellers satt av millioner til å påbegynne opparbeidelsen av et nytt bolig- og forretningsområde i Faret på andre siden av elva i forhold til Liknes sentrum. Eksisterende og nytt sentrumsområde skal knyttes sammen med en gang- og sykkelbro over elva.- Med et sterkere sentrum og bedre tjenestetilbud i kommunen håper vi å lokke til oss flere innbyggere. Kanskje kan bortfallet av den trafikkerte veien snus til noe positivt, slik at det nå blir mer populært å bo i Kvinesdal, drømmer ordfører Odd Omland. Slipper trafikkstøy

Selv om ikke handelsstanden gleder seg til å miste de veifarende, ser mange huseiere langs dagens E 39-trasé fram til å slippe brølene fra 50 tonn tunge trailere og vogntog.- Jeg er jo vant med trafikken, men ingen som kommer på besøk forstår hvordan jeg holder ut, sier Torborg Versland.89-åringen har E 39 som nærmeste nabo. Da Fædrelandsvennen stakk innom, var svigersønnen Tor Kydland på besøk. Han sier at det nesten har vært umulig å føre en samtale i hagen til svigermoren på grunn av trafikkstøy. Han mener huseiere langs dagens E 39-trasé ikke bare vil få bedre livskvalitet, men også en betydelig verdiøkning på boligene sine når mesteparten av trafikken forsvinner.