KRISTIANSAND: — Jeg forstår frustrasjonen over å ikke bli godt nok ivaretatt. Men i en slik situasjon har konduktørene og lokføreren mange oppgaver. Det skjer noe hele tiden, selv om passasjerene ikke ser det, sier Åge-Christoffer Lundeby, informasjonssjef i NSB. Han stoler også på at togpersonellet vurderte riktig da de krevde full pris på middag etter at folk hadde sittet fast i flere timer. - Jeg aner ikke hvordan det ble håndtert, men det var sikkert gode grunner til å gjøre det på den måten. Passasjerene kan skrive brev til NSBs servicesentral og legge ved dokumentasjon over utgiftene. Så får vi vurdere hva vi skal gjøre i ettertid, sier Lundeby.Han har heller ikke tenkt å laste togene med flere spader. - Vi må velge om vi skal fylle togene med spader eller folk. Vi velger folk, sier Lundeby. Signaturtoget hadde med 180 passasjerer da snømassene stanset det fredag. Det var meningen å overføre de reisende til busser på Vegårshei. NSB hadde en stund problemer med å få bussene fram til Vegårshei fordi også veier i området var blokkert på grunn av snø. Sørlandsbanen mellom Kristiansand og Oslo var stengt helt til søndag morgen. Først ved 19-tiden lørdag ble toget trukket løs.- Da brukte vi to kraftige godslokomotiver som trakk togsettene. Vi trodde vi måtte gi opp, for hele togsettet kunne blitt dratt i stykker av trekkraften. Men ved 19-tiden ble det første togsettet dratt løs, forklarer Ellen Svendsvoll, informasjonssjef i Jernbaneverket. Natt til søndag brøytet en kraftig brøytemaskin fra Finse strekningen. Svendsvoll tror ikke snø-beredskapen på Sørlandsbanen blir bedre etter hendelsen.- Dette er hendelser som av og til skjer på Finse, men noe sånt har aldri skjedd før på Sørlandsbanen. Jeg vet ikke om det er riktig å alltid ha full beredskap for en situasjon som skjer hvert tiende år. Ingenting på Sørlandet er tilpasset slikt ekstremvær, sier Svendsvoll.