Les også: Bildeserie av skissene

Vegkontoret: — Tunnel er uaktuelt

KRISTIANSAND: - Vi kjemper mot veivesenet for å få dekket til denne veistubben på 130 meter. Gjerne i pleksiglass. Uten en skjerming med tunnel i en eller annen form, blir det et lydinferno for de nærmere 150 boenhetene som blir rammet på begge sider av dalen, sier Kai Homestad, Hannevika-beboer og miljøtunnel-aksjonist.

Dette er momentene beboerne på begge sider av Hannevikdalen mener taler mot at firefeltsveien skal krysse dalen i åpent landskap:

20.000 biler daglig på veien, gir 40.000 inn- og utkjøringer fra tunnelene.

Støy fra tunnelåpninger er mye sterkere enn fra vanlig biltrafikk.

Amfiet kaster lyden fra trafikken i fjellveggene og opp og ut der folk bor.

— Trafikk ut av og inn i tunnelene er som geværskudd når den kastes mellom fjellveggene nede i amfiet. Det blir uutholdelig hvis det ikke gjøres noe med dette, sier Ingunn Wiig som er leder i Hannevika Vel.

Ivar Langseth er leder i Tinnheia Vel. Han støtter fullt ut beboerne som er nærmere trafikkmaskinen enn dem.

— Vi hører jo dagens trafikk ut fra tunnelen helt opp til oss på Hanneviktoppen og Fjellveien, flere hundre meter unna. Vi tør ikke tenke på hvordan det blir med fire tunnelåpninger nede i dalen, sier Langseth.

For fremtiden

Hannevika Vel har vært i flere møter med veikontoret om saken. De føler ikke at de blir hørt. Det frustrerer dem:

— Man kan ikke bygge en vei for fremtiden som ikke er fremtidsrettet. Utbyggerne er nødt til å ta hensyn til miljøaspektet. Retningslinjene fra Miljøverndepartementet er klare og til vår fordel. Det heter at man skal «så langt det er mulig ikke tillate støyende utbygginger», refererer Homestad.

Prosjektet Vågsbygdveien er en del av samferdselspakke én. Den skal vedtas av bystyret etter planen i september.

— Derfor har vi hatt møter med politikerne og vist at vi ikke er tatt hensyn til. Det er laget en støyvurdering som viser at av 14 målepunkter er bare to under grensen på 55 decibel. Det er ikke laget en konsekvensanalyse, og det skal det ved et slikt stort prosjekt, sier Homestad.

Nabo høyt oppe

Helge Nilsen bor i Slettheiveien 36 på vestsiden av traseen. Han bor høyt oppe i forhold til den ene tunnelåpningen nede i dalen.

— Støyen fra dagens trafikk er veldig sjenerende også her oppe. Med hele trafikken til og fra Vågsbygd gjennom fire tunneler og ut i åpent lende, blir det ille, sier Helge Nilsen.