LILLESAND: — Vi går for å bli ferdige med denne strekningen innen 30. juni. Dette står ikke bare på oss. Omfattende testing av alle sikkerhetssystemene skal gjennomføres før veien kan godkjennes og åpnes. Det pågår for tiden en diskusjon om delåpningen, erkjenner presseansvarlig Kyrre Lian hos hovedentreprenørenen CJV E 18. Informasjonsansvarlig Lars Gunnar Nag hos byggherren Agder OPS Vegselskap antyder at det kanskje ikke blir noe av delåpningen 1. juli, slik utbyggerne tidligere har uttalt.

Verken Nag eller Lian kan nå gi et klart svar på om eller eventuelt når det blir delåpning av hele strekningen Dyreparken – Kjerlingland.

Vegtrafikksentralen godkjenner veien

Lars Gunnar Nag viser til nye strengere krav til tunnelsikkerhet etter raset i Hanekleivtunnelen i Vestfold. Dette er krav utbyggerne har vært kjent med i lengre tid, uten at det er gitt uttrykk for at dette vil føre til forsinkelser.

Omfattende kontrollsystemer installeres på strekningen Dyreparken – Kjerlingland, hvor de fleste og lengste tunnelene ligger. Dette går på overvåking av tunnelene og fjernstyrt omdirigering av trafikken via Vegtrafikksentralen, som endelig godkjenner når veien kan åpnes.

En rekke ganger har utbyggerne nærmest garantert delåpning av Dyreparken – Kjerlingland 1. juli. Det er først nå det såes tvil om dette er mulig. Agder OPS Vegselskap må i løpet av kort tid ta en avgjørelse på hva som er mulig.

Dyreparken – Kviksdalen åpner i mai

Men midt i all usikkerheten lover Lars Gunnar Nag at strekningen Dyreparken – Kviksdalen vil bli åpnet for trafikk i begynnelsen av juni. Av og påkjøringsfelt mellom motorveien og gamle E 18 er allerede lagt.

— Entreprenøren har satt inn ressurser for å ferdigstille motorveien forbi Dyreparken og næringsområdet i Sørlandsparken. Dermed kan vi åpne denne parsellen tidligere enn planlagt, sier Nag.

— Dyreparken – Kviksdal utgjør en tredjepart av strekningen Dyreparken – Kjerlingland. Om resten skal åpnes må Agder OPS Vegselskap selv finne ut av. Etter kontrakten er de ikke forpliktet til delåpning, sier vegvesenets prosjektleder Nils Ragnar Tvedt.

Om ikke hele strekningen Dyreparken – Kjerlingland delåpnes 1. juli betyr det nok en sommersesong med tett langsomtgående fellesferietrafikk på den kronglete, smale og trafikkfarlige gamle E 18. Økonomisk tap ved utsettelse

En delåpning av strekningen Dyreparken – Kjerlingland før fellesferien er ikke bare viktig trafikksikkerhetsmessig, men også økonomisk viktig for E 18-utbyggerne. Utbyggerne får betalt for hver ny strekning tas i bruk. Åpning av Dyreparken - Kviksdalen gir ikke samme uttelling som hele strekningen.

Hovedentreprenøren CJV E 18 har allerede bokført et tap på rundt trekvart milliard kroner, etter problemer, forsinkelser og omgjøring av arbeid etter underentreprenør Meister som trakk seg i fjor sommer.

CJV E 18 har pøst på med nye norske entreprenører for å klare å ferdigstille rekordprosjektet.

Kyrre Lian sier arbeidsfellesskapet CJV E 18 er i rute i forhold til den nye justerte arbeidsplanen og at målsetningen fortsatt er å bli ferdig med hele strekningen Kristiansand – Grimstad 31. august i år.

— Dette skal vi klare. Vi skal klare å bygge veien, men det er en stor utfordring å bygge fire felts motorvei på så kort tid, medgir Kyrre Lian og minner om at hele strekningen skal gjennom en omfattende kontroll før Statens vegvesen gir klarsignal til åpning.