KRISTIANSAND: Seilingene er planlagt å starte opp 1. juni. Allerede i dag kan man bestille billetter, uten at selskapet har klar noen ferge.

— Vi befinner oss i et marked der en har lyst til å bestille reise, og det gjelder først og fremst tyskere. Skal vi henge med i dette gamet, så er våre tilbakemeldinger fra det tyske markedet at vi må fortelle at vi er i gang, og vi må gjøre det nå, sier arbeidende styreformann i Thyferries, Svein Olaf Olsen, til fvn.no.

Han er overbevist om at det tyske markedet blir veldig viktig i år.

— Det tyske markedet kan komme til å eksplodere i år. Euroen står i ti kroner, og det betyr at tyskerne får veldig mye igjen for pengene i forhold til det de gjorde før, sier Olsen.

Stresser ikke

På en pressekonferanse mandag presenterte Olsen planene for det nystartede fergeselskapet. Og Olsen er ikke stresset selv om ikke alt er på plass enda.

— Vi er inne i en prosess der vi har en intensjon om gå få for en bestemt ferge, sier Olsen.

— Er dette en ferge av Christian IV-typen?

— Ja, det er en ferge av den typen. Og Christian IV har jo en fenomenal pris der den ligger nå.

— Så Christian IV er ikke uaktuell?

Flere skjær i sjøen

— Vi må ta et steg av gangen. Vi lanserer oss selv over hele verden i dag, så får markedet vente og se hva slags skip det blir, påpeker Olsen.

Les også: Svein Olaf Olsen vurderer «M/S Christian IV»

Det er imidlertid flere skjær i sjøen, først og fremst på den økonomiske biten. Thyferries trenger til sammen 30 millioner kroner, og foreløpig har de fått på plass cirka 10 millioner fra små investorer i Danmark og Norge.

— Resten av pengene skal primært hentes i det danske markedet. Pengene må hentes der interessen er størst, og det er i Danmark, fastslår Olsen.

25. januar må Thyferries ha på plass de resterende millionene for å kunne gå i gang.

Lavere drivstoffutgifter

Da Svein Olaf Olsen startet opp Master Ferries i 2006 for å gi Color Line konkurranse i Kristiansand, gikk de med 54 millioner i underskudd første året. Olsen tror det vil gå bedre for Thyferries.

— Master Ferries brukte hurtigbåter, og de sluker jo diesel som elefanter. Vi kommer til å ha mye lavere drivstoffutgifter, fastslår han.

Fergeruten skal gå mellom Kristiansand og Hanstholm, og kommer til å gå under dansk flagg. Color Lines forrige konkurrent over Skagerrak, som etter hvert ble kjøpt opp av FjordLine, måtte legge ned fordi de ikke hadde helårsdrift. Det skal Thyferries ha, og dermed blir det ikke snakk om en hurtigferge

— Men overfarten kommer allikevel til å gå hurtig, fordi dette er den korteste avstanden mellom Norge og Darnmark, sier Olsen.

De 64 nautiske milene mellom Kristiansand og Hanstholm skal tilbakelegges på tre timer og 45 minutter.

Seiler motsatt

Den planlagte oppstarten for fergeruta er 1. juni. Da skal den til nå ukjente fergen legge fra kai i Hanstholm klokken 07.30. — Vi har lagt opp rutene motsatt av andre rederier som seiler fra Kristiansand. Dermed går den første ferga fra Hanstholm klokken 07.30, og den siste hver dag går fra Kristiansand klokken 22.30. Den vil være i Hanstholm 06.30 neste morgen, sier Olsen.

På Thyferries sine hjemmesider står det «bekjemp sjørøverne» under firmalogoen. Det har Olsen en forklaring på.

— Det er noen sjørøvere her, som sikkert kunne ønske at de kunne ha skatten alene. Vi er jo i en by som har en pirat på alle mulige måter, sier han.

— Er dette et spark til Color Line?

— Nei, det har aldri vært i mine tanker, sier Olsen med et stort smil rundt munnen.