– I Norge er det 3000 nye bloggere som registrerer seg hver eneste dag. Hver dag publiseres det 30.000 nye blogginnlegg. Man kan trygt si at blogging har eksplodert, sier Thomas Moen fra Kristiansand.

Han har bred erfaring innenfor blogging, og er gründer bak bloggeplattformen Ipublish.

Et estimat fra de største bloggleverandørene i Norge viser at antall bloggere i 2005 var 30.000. På bare tre år har tallet tidoblet seg, og i 2008 kunne man runde 300.000 norske bloggere.

Eksponeringsbehov

Moen mener det er en ganske enkel grunn til denne økningen.

– Det viser bare at vi får et større eksponeringsbehov for hvert år som går. Flere ønsker å bli kjent, og få ansiktet sitt fram, sier han.

Han presiserer likevel at det er stor forskjell på intensjonen og formålet til de ulike bloggerne.

– 65 prosent av bloggerne er jenter, og da går det mye i «rosa blogger». De er som regel veldig hverdagslige, og handler om mote, livet og hvor teit kjæresten er. Men i tillegg til dette har vi temablogger, politiske blogger og i det siste har også næringslivsblogger kommet for fullt. Her kan intensjonen være å dele sin kompetanse og erfaring med andre, sier Moen.

Modnet med årene

Øystein Sæbø, førsteamanuensis i informasjonssystemer ved Universitetet i Agder, har denne forklaringen på økningen i bloggere:

– Da bloggingen startet var det kun for såkalte teknofriker. I dag kan hvem som helst blogge, og vi har fått en stor variasjon i både alder og intensjon. I dag blogger alt fra skoleungdom til stortingspolitikere, sier Sæbø.

Han mener bruken av blogger har modnet med årene.

– Tidligere var det mange som blogget bare fordi det var en morsom teknologi. Disse finnes fremdeles, men samtidig ser vi i økende grad at mange blogger fordi de har et bestemt budskap å kommunisere. Flere har en tydelig idé om hva de ønsker å bruke bloggen til, sier Sæbø.

Hjemmesiden taper

Både Sæbø og Moen mener at blogging har tatt over markedet for den personlige hjemmesiden.

– Statisk info er på vei ut, og oppleves som kjedelig. I dag skal alt være interaktivt og toveis aktivitet hvor folk kan delta. Sånn sett kan vi si at den gode, gamle hjemmesiden taper i konkurransen mot bloggen, sier Sæbø.

– Jeg erklærer hjemmesiden for død her og nå. I dag ønsker folk sosiale medier hvor man kan kommunisere på et høyere nivå. Både visuelt og innholdsmessig er blogg mye bedre, mener Ipublish-gründer Moen.