KRISTIANSAND: — Det var forholdsvis sterk vind under innflygningen, og kapteinen fant det ikke forsvarlig å fortsette landingsforsøket, sier informasjonsrådgiver Knut Morten Johansen i SAS Braathens til fvn.no.

Flight nummer SK 221 tok av fra Gardermoen klokken 17.05, og skulle normalt ha brakt passasjerene trygt ned på rullebanen på Kjevik tre kvarter senere.

40 knop

— Vindkastene var oppe i 40 knop, og kapteinen besluttet etter to landingsforsøk at han ikke ville prøve mer. Dermed tok han maskinen ned på Torp flyplass i stedet.

Passasjerene ble deretter busset sørover fra flyplassen i Vestfold.

— Ja, jeg skulle vært hjemme nå, sier Høyre-politiker Ansgar Gabrielsen, som var en av passasjerene med SK 221. Fvn.no snakker med ham rett før han skal gå av bussen på rutebilstasjonen klokken 22.15. — Var det noen gang dramatisk?

— Nei, og jeg må si jeg ble litt overrasket, jeg følte jeg hadde vært med på så mange landinger på Kjevik med mer turbulens og vind enn i dag, men det er jo godt at kapteinen ikke tar noen sjanser, sier han.

— Så det var ingen kraftig pull up, slik vi er vant til å se på amerikanske filmer?

— Hehe. Nei, det var ingen dramatikk rundt dette overhodet. Alle ombord forholdt seg rolig. Det eneste som er ergerlig nå, er at jeg ikke er hjemme før et stykke over midnatt.

Syv timer Når han til slutt kan ta av seg skoene i gangen hjemme i Spangereid, har Gabrielsen vært på farten i godt over syv timer.

— Men dere har vel fått noe flymat på bussen nedover?

— På bussen har vi kjørt på jevn slankekost. Det har ikke vært noen servering her, sier Gabrielsen, før han går av bussen.

Ifølge SAS Braathens skal de øvrige flightene i kveld ha blitt satt opp med noe lenger tidsrom mellom flygningene.

— Det er glatt og isete på rullebanen på Gardermoen, derfor er det beregnet mer tid mellom hvert fly, forteller Johansen.