KRISTIANSAND: For tredje gang selger Modena på Lumber fyrverkeri. Opprinnelig var planen at inntektene skulle gå til firmatur for de ansatte til København, men det var før Egeland så en film fra Kongo.

Den ekstreme fattigdommen satte spor og på et personalmøte ble det besluttet at bedriften skal bruke overskuddet på Dina-stiftelsens arbeid i landet. Bak stiftelsen står Rune Edvardsen.

– Det er tredje året at vi gjør dette. Det er en dugnad for Dina-stiftelsen. Så langt har vi bygd to skoler og nå skal vi i gang med å bygge en ny skole. Den skal bygges i det mest herjede området i Kongo, forteller Egeland.

Tidligere i år satte han seg på flyet til Kongo for å delta i arbeidet med å bygge skolene. Reisen kostet 20.000 kroner og bygningsmaterialene han brukte kostet 15.000 kroner. Pengene måtte han selv grave opp av egen lomme.

Drømmen er å kunne reise tilbake i løpet av året som kommer. Ikke for å være turist, men for å delta i byggingen av den neste skolen i Kongo.

– Det første året solgte vi 52 paller fyrverkeri. I år selger vi nok litt mindre, men målet er å omsette for 6-700.000 kroner. Alt overskuddet skal sendes videre. Får vi inn 200.000 kroner i overskudd, så skal alt gå til Dina-stiftelsen, ikke 180.000 kroner. Vi er veldig nøye på at alt når fram, forteller Egeland.

Blant de mest offensive nyhetene i år er spesiallaget fyrverkeri for Dina-stiftelsen. Eskene er dekorert i Modenas farger og har fått påtrykket informasjon om Dina-stiftelsen. Effektene er dessuten ikke helt som alt annet fyrverkeri.

Fram til nyttårsaften skal over 15 medarbeidere selge fyrverkeri. Flere bruker feriedager og fridager bak kassen.

Når Egeland stenger fyrverkerisalget klokka 13 fredag bærer det hjem til Voie. Da skal han gå i gang med å montere langt over gjennomsnittlig mye fyrverkeri.

– Hvor mye bruker du på fyrverkeri?

– Det tør jeg ikke å si, gliser Egeland, og legger til at han gleder seg enormt til den store kvelden.