KRISTIANSAND: KRISTIANSAND: Selskapet fikk kritikk fra mange hold etter at de i desember i fjor sendte ut reklame for Esso Mastercard sammen med fakturaene til sine cirka 30.000 bompengeabonnenter. I desember i fjor bestemte kontrollutvalget i Kristiansand kommune at Kristiansand Revisjonsdistrikt IKS skulle se nærmere på om selskapet hadde anledning til å sende ut materiellet fra Esso.

Nå foreligger rapporten, og det er alt annet enn lystbetont lesning for Kristiansand Bompengeselskap. Dette kommer på toppen av at reklamen ikke ga uttelingen det ble håpet på. Daglig leder Kjell Riseng uttaler at det ikke vil være sannsynlig med en avtale med Esso i år, da «responsen på «innstikkeren» har vært for lav».

Skulle ha «vasket» mot reservasjonsregisteret

I den rettslige vurderingen er utsendelsen vurdert opp mot personopplysningsloven. Kristiansand Revisjonsdistrikt mener nemlig at vedlegget fra Esso går inn under personopplysningsloven fordi «her får ESSO anledning til å komme i kontakt med kunder som disponerer bil gjennom kundeforhold til Kristiansand Bompengeselskap».

«Slik saken fremstår er det et brudd på § 26. Hvis informasjonen fra ESSO hadde vært trykket som bompengeselskapets egen informasjon, så kunne da vurderingen blitt en annen i forhold til § 26 – eget produkt,» heter det i rapporten. I oppsummeringen påpekes det at bompengeselskapet ikke har rettslig grunnlag for å sende ut reklamen siden de ikke hadde foretatt «vasking» mot reservasjonsregisteret.

Daglig leder Kjell Riseng i bompengeselskapet har i en uttalelse til rapporten svart at han er uenig, og viser til opplysninger han har fått fra faglig hold. Disse opplysningene er at så lenge materiellet er uadressert, har det ikke skjedd brudd på personopplysningsloven.

Revisjonen har svart på dette og «mener det vil være en ren omgåelse av den rett man har til å reservere seg mot direkte markedsføring, dersom selskaper legger reklame inn i en adressert konvolutt og kaller dette uadressert reklame».

Brøt avtale med Statens Vegvesen

Neste punkt som er vurdert rettslig er en bompengeavtale mellom Statens Vegvesen, Vegdirektoratet, og bompengeselskapet. I denne avtalen er det ett punkt som sier at selskapet ikke skal engasjere seg i tiltak som ikke har direkte sammenheng med innkreving av bompenger eller betjening av selskapets gjeld.

«Revisjonen vurderer det slik at Kristiansand Bompengeselskap AS ikke hadde anledning til å sende ut «innstikker» fra ESSO sammen med fakturaen. Vi mener at «innstikkeren» er et tiltak som ikke har direkte sammenheng med selskapets opprettelse og formål. Vi vurderer dette også til å være informasjon til kundene som ikke relaterer seg til bompengeselskapets produkter,» står det i rapporten, og det konkluderes med at bompengeavtalen er brutt. Også Statens Vegvesen er enig i at selskapet har brutt avtalen i denne saken.

— Klar fare for «subsidiering»

I 2006 utførte Statens Vegvesen en revisjon av selskapet. Her ble det konkludert med at organiseringsformen for Kristiansand Bompengeselskap og Agder Bomdrift innebærer risiko for sammenblanding av roller og interesser, og at «risikoen synes å ha materialisert seg». I 2003 til 2005 forekom det uberettiget bruk av offentlige midler, omtrent på 750.000 til 800.000 kroner, mente revisjonen den gang.

Årets revisjon påpeker at «i denne saken har Kristiansand Bompengeselskap AS forsøkt å posisjonere Agder Bomdrift AS til å få en god/bedre avtale med ESSO på litt sikt, hvis responsen skulle vise seg å være god. Indirekte kan dette da medførere på litt sikt at kostnadene til bilistene går ned ved at man får flere penger til veg» og videre:

Til slutt har revisjonen sett på saken i lys av konkurranseloven. Her har de ikke konkludert, fordi det ikke var tegnet avtale med Esso da «innstikkene» ble sendt ut.

- Gledelig

Vidar Kleppe (Dem), som raskt reagerte på bompengeselskapets utsendelse, er fornøyd med konklusjonene i rapporten.

— Det er gledelig. Det var jo akkurat sånn som jeg har sagt. Det blir ikke noe Esso-avtale i 2009, da må de vurdere å gi andre muligheten, sier han.

Kleppe er medlem av kontrollutvalget i Kristiansand og leder av kontrollutvalget i fylkeskommunen.

Vil ikke sende ut mer reklame Kjell Riseng mener fortsatt at det er en del gråsoner når det gjelder reklame.

— Om det er sikkert at det er sånn som det står i rapporten, er jeg ikke helt sikker på, sier han.

Likevel vil han ta konsekvensen av rabalderet som har kommet i kjølevannet av saken.

— Vi sender ikke ut noe mer av det, i og med at det er såpass tydelig i rapporten. Vi har ikke gjort det frem til nå (siden desember, red. anm.), og vi kommer heller ikke til å gjøre det i fremtiden i Kristiansand Bompengeselskap, sier han.