KRISTIANSAND: — Det er jo ikke så verst på bare ei uke, sier trafikkansvarlig Harald Ruud i Hamre vel.

Siden velet opprettet nettstedet forrige onsdag har støtteerklæringene regelrett rast inn. Mange av underskriftene kommer fra lokalmiljøet, men også folk fra resten av byen og landsdelen gir sin støtte til protestgruppa. Ruud sier sågar at flere av underskriftene kommer fra resten av landet.

— Det er ei god oppbakking for oss som driver denne aksjonen. Det minsker ikke på arbeidsgløden, og er veldig avgjørende for om vi lykkes, sier Ruud.

Kristiansand kommunes forslag til veitrasé fra E-39 og inn til Kjevik, har skapt stort engasjement blant beboerne i området rundt Hamresanden. Kommunen foreslår å følge dagens vei langs stranden på Hamresanden til litt etter bensinstasjonen. Derfra legge vei ned til elven og stranden, så bro over Topdalselven ved Kålemina båthavn, og vei rundt rullebanen opp bak Kjeviksanden.

— Vi prøver å imøtekomme ønskene fra beboerne, men grovt beregnet vil det si omkring 240 millioner kroner. De pengene må også komme fra et sted, sier Ragnar Evensen, teknisk direktør i Kristiansand kommune.

Dette reagerer lokalbefolkningen på. De hevder Hamresanden vil bli landets største midtrabatt, og tre kilometer strand blir ødelagt. Lokalbefolkningen ønsker også bro over Topdalselva, men vil ha tunnel under rullebanen, og tunnel gjennom Moneheia. Dagens vei langs stranden og sjøen vil da bli en lite trafikkert sykkelsti og lokalvei.

Kommunen hevder på sin side at dette vil bli en dyr og vanskelig løsning. Kommunen er enig i tunnel under Moneheia, men mener det må komme i en senere fase. Samtidig vurderer kommunen å legge småstein langs en 500 meter lang strekning av stranden. Dette skal hindre erosjon.

— Vi er ikke mot en videreutvikling av Kjevik som flyplass, men vi mener veiplanen på være ansvarlig og framstidsretta. Både miljøet, beboerne og trafikkantene må ivaretaes. På ti år er det drept og skadet 90 personer på den gjeldene veistrekningen. Det er tredobbelt så mange som langs E-39 øst for byen hvis man ser på sammenlignbare tall, sier Ruud.