Kristiansand: Foreløpige tall viser at bilistene har betalt rundt 10 millioner kroner for feilparkeringer og manglende avgifter i 2007. 8,4 millioner er budsjettert videre til bykassa. Slik skal det være fremover også:

«Nesten hele netto driftsresultat er disponert til overføring bykassa de nærmeste årene.», heter det i den siste årsrapporten.

10 millioner i året.

Kristiansandere feilparkerer mer enn noen gang.

Hver feilparkering koster minst 500 kroner. Betaler du tre uker for sent, legges på 250 kroner.

Fra 2001 økte antallet bøter for feilparkerte biler fra 7777 til 11.006 stykker i fjor.

Men daglig leder Raymond Solaas i Kristiansand trafikkselskap synes det er «farlig å si» at årsaken er stadig flere feilparkeringer:

— Jeg tror hovedårsaken er at det blir stadig mer trafikk, vi har flere ansatte og færre sykemeldte enn før, sier Solaas.

Tallene for i fjor er ikke endelig klare, men. Men 11.000 bøter betød rundt 6 millioner kroner rett i kassa til Kristiansand parkeringsselskap.

I tillegg kommer bøter for manglende avgift. Disse koster 300 kroner, eller 450 kroner hvis du bruker mer enn tre uker på å betale.

12.133 slike bøter ble gitt i fjor, og det tilsvarer inntekt på rundt 4 millioner.

Dermed betalte bilistene rundt 10 millioner kroner i fjor i bøter til kommunens eget parkeringsselskapet.

Til sammenligning er tallet høyere enn de totale inntektene parkeringsselskapet får av vanlige parkeringsavgifter fra byens parkeringshus.

Store summer.

Fra 1989 har bilistene i Kristiansand gjennom parkeringsavgifter og bøter betalt hele 139 millioner kroner rett til bykassa.

Bare de fem siste årene er beløpet 67,7 millioner kroner.

Til sammenligning har parkeringsselskapet kun investert for 20 millioner kroner i samme periode.

Stadig større andel av overskuddet er basert på bøter. Og hadde det ikke vært for bøtene hadde Kristiansand parkeringsselskap trolig ikke gått med overskudd i fjor.

Ingen klagenemnd.

I fjor utstedte selskapet rekordmange 11.000 bøter for feilparkeringer. Men det er stadig mindre å hente på å klage. Mens over halvparten av de 643 som klaget skriftlig i 2002 fikk medhold, sank andelen til 34 prosent i 2006. For dem som klaget på bot for manglende betaling er det motsatt. Her får rundt sju av ti medhold i klagen.

Totalt sett er det også stadig færre som klager. Men om du gjør det, og er blant de 500 som blir avvist, har du lite å fare med.

Kristiansand parkeringsselskap har organisert skilting slik at de omfattes av veitrafikkloven. Dermed forholder de ikke til Parkeringsklagenemda.

I stedet må du gå til tingretten for å opprettholde klagen. Det koster 860 kroner i gebyr, og nesten ingen gjør det. Etter 112.422 bøter fra 2001 til 2006 var det kun fire personer som gikk til tingretten for å klage.

Tekst: Ole Dag Kvamme

ole.dag.kvamme@fvn.no - 95 20 18 55