GRIMSTAD: Når nye E 18 mellom Grimstad og Kristiansand åpner onsdag kveld, blir det samtidig endringer i bompengestasjonene i Aust-Agder.

Bomstasjonen på Svennevik legges ned. Ny bomstasjon kommer på Inntjore, mens stasjonen på Østerholtheia fortsatt vil bestå. Men selv om Svennevik-stasjonen stenges, utelukker ikke Ola Olsbu, plansjef i Aust-Agder fylkeskommune, at den kan bli åpnet igjen.

— Hvis trafikkmengden gjennom blir langt over det som er av lokaltrafikk, skal den vurderes gjeninnført. Det blir en vurdering i forhold til veikontoret. De vil følge med på mengden, sier Olsbu til fvn.no.

Dermed kan de som kjører gamleveien utenom bomstasjonen på Inntjore kanskje måtte betale for «snikingen» i etterkant.

— Vi vil vurdere det i løpet av vinteren. Det krever igjen et vedtak. Men poenget er å styre trafikken til en ny og sikker E 18, ikke å få inn penger, sier Olsbu, som legger til at takstene ved en eventuell gjeninnføring vil bli lik som på E 18. Helautomatisk

Bomstasjonen på Østerholtheia legges om til å bli helautomatisk, det samme blir den nye bommen på Inntjore. Det vil si at all manuell betjening forsvinner, og 20 hel- og deltidsansatte forsvinner og frigir penger.

— De som har brikke blir trukket, de som ikke har kan betale passeringsavgiften på våre nettsider eller på service-stasjoner, sier Kjell Riseng i Agder bomdrift.

Med servicestasjoner mener han syv bensinstasjoner i Aust-Agder. Her kan man fylle ut en seddel og betale. Hvis ikke man etterbetaler på nett eller bensinstasjon får man faktura i posten, uten ekstrakostnader bortsett fra at man mister rabattmuligheten de som har Autopass-brikke har.

De to nevnte bomstasjonene blir Agders andre og tredje helautomatiske bomstasjoner. Fra før av er det bomstasjonen i Setesdal som er automatisk.

- Hvordan er erfaringene fra Setesdal?

— Det ser greit ut. Men det er jo greiest å ha brikke. Når folk får seg det, går det greit, svarer Riseng, som legger til at det er utlendingene som takler automatikken dårligst. Disse betaler imidlertid ofte på «servicestasjonene» i Setesdal.

— Utlendingene har litt problemer med det. Men i Aust-Agder er servicestasjonene veldig godt skiltet med KR-symbolet.

Riseng opplyser at det er flere bomstasjoner som planlegges automatisert. Alle i Kristiansand skal automatiseres, sannsynligvis fra mai neste år.

Økte takster

Fra midnatt natt til torsdag økes bompengetakstene i Aust-Agder. Hver bompassering vil da koste 30 kroner, fem kroner mer enn nå. Prisene på abonnement stiger i takt med disse. Se den nye prislista her.

I tillegg kan man ikke lenger vise kvittering og slippe betaling i den ene av bomstasjonene – den såkalte sekstimersregelen opphører.

— Det er rett og slett fordi politikerne har ett mål: Å betale avtalt bominnkreving raskest mulig for å kunne gå videre til Arendal og Tvedestrand. Jo fortere vi betaler regningen på 1500 millioner kroner, jo raskere kan man sette i gang med ny vei, sier Ola Olsbu om hvorfor «sekstimersregelen» nå opphører.

Han sier at nye E 18 mellom Kristiansand og Grimstad er ferdig nedbetalt i 2017, ifølge dagens prognoser. Det er foreløpig ikke planlagt å øke bompengetakstene utover konsumprisen eller sette opp nye bomstasjoner.

Åtte timers gratiskjøring

Det er imidlertid et lite lyspunkt for de som skal kjøre bil onsdag kveld. Bomstasjonen på Svennevik stenger klokken 16, mens den nye bomstasjonen på Inntjore ikke åpner før midnatt natt til torsdag.

Dermed blir det gratis å kjøre et langt stykke på E 18 en kort periode.