KRISTIANSAND: — I ytterste konsekvens kan utviklingsfeil hos små barn fanges opp for sent, og fremmedspråklige barn ikke få den hjelpen de trenger på grunn av for dårlige rutiner ved bruk av tolk, sier assisterende fylkeslege i Vest-Agder Geir Stangeland.

Han har til nå i høst ledet to tilsyn med helsestasjoner i Vest-Agder. Ved tilsynet med Helsestasjonstjenesten til barn 0-6 år i Vågsbygd, ble det avdekket feil på alle de fire områdene som ble kontrollert. Ved samme tilsyn i Lyngdal var alt i sin skjønneste orden.

FORNØYD MED TILBUDET: Helse- og sosialdirektør Lars Dahlen til høyre, sammen med virksomhetsleder Svein Ove Ueland i Kristiansand kommune. De er fornøyd med helsestasjonstjenesten i kommunen. Foto: Reidar Kollstad, Reidar Kollstad

Sikrer ikke forsvarlige helsetjenester

Den foreløpige rapporten fra Fylkesmannen viser blant annet at "Kristiansand kommune ikke sikrer at alle barn i alderen 0-6 år får forsvarlige helsestasjonstjenester" og at "det er ikke tilstrekkelig helsepersonell til å tilby helsekontroller på faste tidspunkt."

— De som jobber ved helsestasjonene gjør en grunnleggende god jobb. Dette handler om kvalitetssikring fra Kristiansand kommune. I kommunen har det vært ingen kvalitetssikring og ingen internkontroll, sier Stangeland.

Ifølge Stangeland har Vågsbygd helsestasjon 2/3 av helsesøstrene som kreves etter nasjonale retningslinjer. Han påpeker at det dreier seg om omfattende avvik, og det er flere enn de er vant til å finne når de er på tilsyn med helsestasjonene.

Samtidig mener Kristiansand kommune at deres helsestasjonstilbud fungerer slik det er i dag.

- Høyt oppe på landsbasis

— Brukerundersøkelser viser at helsestasjonstjenesten er en av tjenestene som har de mest fornøyde brukerne. Også på landsbasis er Kristiansand høyt oppe, sier virksomhetsleder Svein Ove Ueland i Kristiansand kommune.

Per nå foreligger det kun en foreløpig rapport. Kristiansand kommune skal komme med sine kommentarer til tilsynet, før Fylkesmannen kan legge fram den endelige rapporten. Assisterende fylkeslege sier at de avvikene som er funnet, er så omfattende at de vil også være med i den endelige rapporten. Derfor må kommunen belage seg på å rette opp i feilene.

— De som driver med tilsynet, er opptatt av formaliteter, men vi tar det på alvor, og vil rette opp i avvikene etter at den fullstendige rapporten er lagt fram, sier Ueland.

- Fungerer i praksis

Ueland utdyper at helsestasjonen fungerer godt i praksis, men at avvikene dreier seg om skriftlige prosedyrer. Samtidig mener assisterende fylkeslege Stangeland at dette kan få konsekvenser for brukerne, barna.

Lars Dahlen, helse- og sosialdirektør i Kristiansand kommune, vil heller fokusere på fremtiden enn hva som er blitt gjort galt i fortiden.

— Vi skal gi vår kommentar til rapporten, og angi hvordan vi har tenkt å lukke de avvikene som er avdekket.

- Men dere kan vel ikke være fornøyd med at det blir funnet "omfattende" avvik ved deres tjeneste, Dahlen?

— Vi ser vi har forbedringsområder. Ser vi på helsestasjonene i Kristiansand i forhold til resten av landet, så ligger vi godt an.