— Merkenavnet «kortreist mat» har festet seg i det fleste, og nå brukes begrepet hele tiden. Vi merker godt at folk er mer opptatt av å spise lokal mat, sier Hege Lier, markedskoordinator for Bondens Marked i Agder og Telemark.
Stiftelsen, som i elleve år har favnet om små og mellomstore leverandører av lokalmat, har nå 20 produsenter som medlemmer i Agder. En fersk undersøkelse fra Ipsos MMI viser at 67 prosent av befolkningen er villige til å betale mer for kortreist mat, en økning fra tidligere år. Slike resultater jubler Lier i Bondens Marked for.— Det har de siste årene blitt skrevet mye i media om matvarer som inneholder mye rart, som palmeolje og tilsetningsstoffer som ikke er bra for helsa vår. Folk merker nå at mat også er medisin, og da er det viktig med rene produkter, sier Lier.
Økologiske egg
På Tjamsland gård i Birkenes har ekteparet Jørn og Ruth Martinsen satset på eggproduksjon siden 2005. Nå har deres nye ysteri nettopp blitt godkjent og tatt i bruk.
— Vi merker at folk er opptatt av kortreist mat. Salg av eggene har gått veldig bra, sier Jørn Martinsen.
Eggene fra de over 2000 hønene i fjøset leverer ekteparet selv til butikker og restauranter. Også Rema-butikker på Sørlandet har tatt de økologiske eggene inn i sine sortiment. I helga tar Martinsen med seg egg og ost for å markedsføre seg på Naturligvis-messa på Evjemoen, også kjent som Landbrukets dag.
— Grunnen til at vi nå utvider til osteproduksjon er blant annet at vi har interesse for det, men vi ser også at det er marked for det, sier han.Også melken som osten lages av har sitt opphav fra melkekyrne på gården. Martinsen kjenner seg igjen i at folk gjerne betaler litt ekstra for å vite hvor maten kommer fra.
— Men det handler like mye om smak. Vi ser også at folk blir mer opptatt av å spise økologisk. Vi har valgt å holde en økologisk linje på grunn av dyrevelferd og fordi vi ikke vil bruke sprøytemidler, sier han.
Mat med historie
På Naturligvis brukes kun mat fra lokale produsenter i matteltet, foruten noen produkter fra Tine og Nortura. Det er ifølge prosjektleder for Naturligvis, Øyvind Nese, et bevisst valg.
— Vi skal være et utstillingsvindu for Agder-landbruket, og har i løpet av årene blitt den største møteplassen for landbruket med rundt 10.000 besøkende de siste årene. Da er det naturlig å la lokale leverandører få vise seg fram, sier han.
For Bondens Marked, som også i år representeres med flere lokale leverandører på landbruksmessa, lå fjorårets omsetning nærmere en million kroner i Agder. Helt siden oppstarten i 2003 har stiftelsens økonomiske utvikling gått sakte men sikkert i positiv retning.— Stadig flere restauranter ønsker å bruke råvarer som er så lokale som mulig fordi de da også selger en historie med maten. Å kunne fortelle at fisken er fisket i den elva og at kua har beitet hos den bonden, er noe som virkelig selger, sier Lier.