BERGEN: — Skepsis er en naturlig følelse å ha etter ulykken, sier Roland, som opprinnelig er fra Bjelland i Marnardal.

Han beskriver de siste dagene som krevende.

— Vi skal være til stede for pårørende og våre ansatte. Det er mye å organisere og tenke på i disse dagene, sier han.

Minnemarkering

Når Fædrelandsvennen snakker med ham søndag formiddag er han i gang med å forberede en minnemarkering mandag for de ansatte som mistet to pilotkolleger i ulykken.

LES OGSÅ: Svært sterke inntrykk for rednngsmannskapet

Han begynte i jobben i 2012. Dette året havarerte den samme ulykkestypen to ganger i løpet av fem måneder. 10. mai 2012 nødlandet et EC225 øst for Aberdeen. 22. oktober samme år nødlandet et helikopter sør for Shetland.

Hovedgirboksen

I begge tilfeller skal det ha vært problemer knyttet til hovedgirboksen med sprekk på samme sted på akslingen. Også nå spekuleres det i om det samme kan ha vært årsaken rundt fredagens ulykke.

LES OGSÅ: - Jeg vil aldri sitte i et slikt helikopter igjen

Den alvorligste ulykken var i 2009. 16 personer omkom da en tidligere versjon av helikopteret styrtet utenfor Peterhead i Skottland. Ulykken skyldes materialtretthet i hovedgirkassa.

- Vi har ikke hatt grunn til å tro at ulykkeshelikopteret var i dårlig stand, sier Roland.

Han sier selskapets helikoptre ettergås av strenge internasjonale regler som er godkjente av norske myndigheter.

Hadde problemer

Samtidig bekrefter han at ulykkeshelikopteret hadde problemer forrige tirsdag da det måtte returnere til basen to ganger etter å ha fått feilvarsel. Flere komponenter ble skiftet ut før alt skal ha vært i orden.

- Tror du helikoptertypen blir satt inn i ny trafikk i offshore-virksomheten?

— Det vil jeg ikke spekulere i. Det er opp til norske luftfartsmyndigheter å avgjøre.

- Men nå sier flere offshore-ansatte at de uansett vil nekte å fly med denne typen igjen?

— Jeg kan forstå følelsen av skepsis, det er helt naturlig.

Økonomiske problemer

Han har heller ikke lyst til å si hva ulykken vil få å si for firmaets framtid.

Samtidig har det kommet fram at de har økonomiske problemer. I fjor skal selskapet ha fått et negativt årsresultat på 172.189.000 kroner. Ikke siden 2012 har CHC Helikopter Service fått et positivt årsresultat, skriver Dagbladet.

- Nå har jeg et helt annet fokus der jeg skal følge opp ansatte og etterlatte, sier han.

Går som normalt

Roland sier at flyprogrammet vil bli gjennomføret som normalt, selv om en tredel av selskapets 39 helikopter i Norge er av ulykkestypen og som nå har fått kommersiell flyforbud.

- På kort sikt har vi kapasitet til å fly som normalt. Vi er en liten bransje og hjelper hverandre, sier han.