— Jeg slapp heldig fra det, tross alt. Det kunne gått mye verre med litt høyere fart. Da hadde jeg ikke stått og pratet med dere nå, sier Elias Spikseth til Fædrelandsvennen.

På Kvarsteinbroa, mellom Kristiansand og Vennesla, gjenopplever han trafikkulykken han havnet i en ettermiddag tidlig i september.

Følg Fædrelandsvennen Vennesla på Facebook

— Det var en skremmende opplevelse, og det har satt en støkk. Jeg kommer aldri til å glemme dette, sier han.

Dragsuget

24-åringen fra Larvik har bodd i Kristiansand de siste fire årene, hvor han studerer deltid ved UiA. Men sykling er livet. Spikseth sykler for kontinentallaget Frøy-Bianchi.

Tilbake på Kvarsteinbroa er Elias Spikseth fortsatt skjelven etter uhellet på sykkelsetet. Foto: Reidar Kollstad

Han sier at han helst oppsøker innlandsveier, for å unngå trafikk. Men denne ettermiddagen var han på vei opp Sødalsida mot Vennesla, en vei som er tett trafikkert.— Før lyskrysset så blir jeg passert av traileren, og jeg stanser bak ham på rødt lys. Begge skal til venstre, og da traileren akselererer normalt, følger jeg etter i dragsuget. Jeg skal legge meg ut i høyre side, men ombestemmer meg, for jeg er redd for at han skal komme over i veiskulderen. Jeg legger meg bak igjen, hvor jeg vurderer det som tryggere, for å la ham kjøre fra. Men da han kommer opp i rundt 20 km/t, hogger han på bremsene.

Spikseth flyr over sykkelstyret, og ender med et smell i traileren. Første vitne som kommer til, sier at Spikseth da står ved rekkverket på broa.

— Jeg var forfjamset og ville sykle videre. Heldigvis ble jeg stanset, og kjørt til akutten.

Når sjefen min ringte meg om dette, gikk det kaldt nedover ryggen

Etter seks timer på sykehus ble han sendt hjem. Dagen etter sliter han med nakkesmerter, og er forslått i ansiktet. Sykkelhjelmen han hadde på, har sprukket.

Risiko

Spikseth sier at han lå én til to meter bak.

— Er det forsvarlig?

Elias Spikseth er erfaren på sykkelsetet, og sykler ofte opp og ned til Vennesla. - Jeg er semiproff, og sykler tre, fire timer om dagen. Så langt i år har jeg mer enn 1000 timer og over 20.000 kilometer på sykkelen, sier han. Foto: Reidar Kollstad

— Ikke i vanlig trafikk, men i et kryss og under normale forhold, så skal ikke det være noen fare. Det var ingen grunn til at han skulle bremse. Jeg fulgte trafikkflyten, sier Spikseth, som vedgår at han lå for tett på.

Jeg sykler sjeldent under 30 km/t i snitt

— Man har tresekundersregelen, og man skal ikke ligge der jeg lå. Men jeg skulle bare la ham akselerere fra, slik at jeg kunne legge meg i veiskulderen.

- Uforskyldt

Trailersjåføren vedgår at han bremset brått, men at han gjorde det for å finne en ulyd.

— Når sjefen min ringte meg om dette, gikk det kaldt nedover ryggen. Jeg vil jo ikke ta livet av folk, og det er klart jeg ikke skadet ham med vilje, sier trailersjåføren til Fædrelandsvennen.

Han kjører for et transportfirma fra distriktet, og har fire års erfaring.

— Jeg hørte en ulyd, og trådde på bremsa for å høre om den kom derfra. Så kjørte jeg videre. Jeg hadde passert ham tidligere, men visste ikke at han lå bak da jeg blinket ut.

— Det var helt uforskyldt. Men ligger du bak skal du telle til 1003. Jeg prøvde å få tak i ham på kvelden, men fant ikke ut hvem det var.

Daglig leder i bedriften gir sin støtte til sjåføren.

— Han sitter i et stort vogntog, og merker ikke at en syklist treffer ham. Det er klart han ikke kjørte fra ham med vilje.

Ønsker økt bevissthet

Elias Spikseth ønsker å bruke ulykken til å få sterkere fokus på forholdet mellom sykkel og bil i trafikken.

— Noen mener at vi skal holde oss på gang- og sykkelsti, men der skal man holde maksimalt 20 km/t, og over det utgjør man en fare. Jeg sykler sjeldent under 30 km/t i snitt, og må derfor bruke veien.

— Men syklistene gjør vel også feil?

— Ja, mange syklister utgjør også en fare, fordi de ikke kan reglene. Tre i bredden skal man ikke være, og heller ikke 10- 15 på rekke. Da blir det vanskelig for bilistene.