Ordførerne på befaring å vannfabrikken som nå har over 12000 kvadratmeter fabrikklokale. Her ser ordfører Gro-Anita Mykjåland og ordfører Torhild Bransdal ut over konteiner-lageret sammen med daglig leder John Helge Austgulen. Foto: Odd-Inge Rønning Uleberg
Nå fraktes 3500 slike konteinere langs landeveien i året. Det utgjør 7000 vogntog-transporter mellom Kristiansand og Vatnestrøm. Snart dobles tallene. Derfor er daglig leder John Helge Austgulen og ordførerne Torhild Bransdal og Gro-Anita Mykjåland glad for at sidesporet nå blir en realitet. Foto: Odd-Inge Rønning Uleberg
Gro-Anita Mykjåland, ordfører i Iveland, er stolt over Voss Production og stolt over at Iveland vant kampen om sidespor. Foto: Odd-Inge Rønning Uleberg

IVELAND: — Dette er en stor dag for oss, sa Ivelands ordfører Gro-Anita Mykjåland under en liten befaring på Voss-fabrikken fredag.

Dette er et fantastisk miljøprosjekt. 7000 vogntog kjører mellom Kristiansand havn og Voss production hvert år, forbi fem barneskoler.

Ordførerne på befaring å vannfabrikken som nå har over 12000 kvadratmeter fabrikklokale. Her ser ordfører Gro-Anita Mykjåland og ordfører Torhild Bransdal ut over konteiner-lageret sammen med daglig leder John Helge Austgulen. Foto: Odd-Inge Rønning Uleberg

Da hadde hun et par kvelder før fått beskjeden fra Jernbaneverket om 10,1 millioner kroner i støtte. Det sto mellom havna i Larvik og Vatnestrøm. Vatnestrøm vant kampen — med andre ord litt av en prestisjeseier.

Dyrere enn tenkt

Mykjåland hadde invitert nestleder i transportutvalget for Kristiansand-regionen Torhild Bransdal (KrF) og leder av Aust-Agders komité for samferdsel og miljø, Sps Oddbjørn Kylland, for å feire Jernbaneverkets avgjørelse.

Ikke så rart, siden Iveland sårt trenger noen millioner ekstra for å komme helt i mål.

Nå fraktes 3500 slike konteinere langs landeveien i året. Det utgjør 7000 vogntog-transporter mellom Kristiansand og Vatnestrøm. Snart dobles tallene. Derfor er daglig leder John Helge Austgulen og ordførerne Torhild Bransdal og Gro-Anita Mykjåland glad for at sidesporet nå blir en realitet. Foto: Odd-Inge Rønning Uleberg

Sidesporet som skulle koste rundt 12-15 millioner kroner er nå kalkulert til 20,2 millioner. Iveland setter i gang med anbud, men trenger seks-sju millioner ekstra før prosjektet er fullfinansiert.

Lover penger

Bransdal er klar på at regionen skal finne de pengene hun forutsetter at så skjer.

— Dette er et fantastisk miljøprosjekt. 7000 vogntog kjører mellom Kristiansand havn og Voss production hvert år, forbi fem barneskoler. Det er klart at vi må få dette til, sier Bransdal.

— Selv om vogntogene fra Voss stort sett kjører i Vest-Agder, er vi klare til å bevilge ekstra til dette prosjektet. For dette er godt for samferdselen, sikkerheten, miljøet og næringslivet, sa Oddbjørn Kylland på vegne av Aust-Agder fylkesting.

Det er Iveland kommune som skal eie det nye sidesporet. Voss kan ikke eie, da hadde det blitt spesialbehandling av en privat aktør og Jernbaneverket måtte sagt nei.

Gro-Anita Mykjåland, ordfører i Iveland, er stolt over Voss Production og stolt over at Iveland vant kampen om sidespor. Foto: Odd-Inge Rønning Uleberg

— Vi gleder oss over dette. Det er moro med nye sidespor, vi er jo mest vant til å legge ned. Vårt ønske er mer gods fra vei til bane, sier prosjektleder Rune Jensen i Jernbaneverket.- Dette sidesporet er jo et funn for samfunnet. 20 millioner er jo ingenting i forhold til hva en veiutbygging ville koste. Og i tillegg kommer miljøeffekten, sier Roland.

Nå skal teknisk sjef i Iveland sende sidesporet ut på anbud. Han håper på byggestart i oktober. Jernbaneverket forutsetter åpning før nyttår.

- Kjempeviktig

— For oss som bedrift er dette kjempeviktig. Det er noe rimeligere enn med bil, men det viktigste for oss er sikkerheten og miljøet, sier John Helge Austgulen, som er daglig leder ved stadig voksende Voss Production.

Vann-fabrikken selger nå vann på flaske til 53 land. I fjor solgte fabrikken for 77 millioner dollar. De nye, kinesiske eierne legger opp til omsetning på 230 millioner amerikanske dollar i 2019. — Denne doblingen vil bety dobbelt så mange vogntog ned til byen og over Gatnerløkka om få år. Vi må få tog på plass, sier Ausgulen, som nå har over 80 ansatte ved det som er blitt Ivelands største arbeidsplass..

Kjører mandag

I byen er det meste klart. Assisterende havnedirektør Thomas Granfeldt sier at testkjøringen på det restaurerte jernbanesporet over havna begynner mandag.

22 vannvogner på Voss-toget

Vanntoget skal gå fra Vatnestrøm til Kristiansand én gang i døgnet i starten.

— Det blir plass til 22 vogner med konteinere på hvert tog. Det skal holde unna behovet, sier daglig leder ved Voss Production John Helge Austgulen.

Toget skal driftes av godstogselskapet Cargonet.

Sidesporet som skal bygges fra Vatnestrøm stasjon inn til Voss-fabrikken blir 668 meter lang. Selve lasteområdet blir 415 meter.

Jernbaneverket har allerede plassert en sporveksler på lager på Vatnestrøm. Den skal installeres i oktober når byggingen av sidesporet starter.

Fjerner 20.000 tonn CO2

At Vossvannet kjøres med elektrisk tog i stedet for dieseldrevne vogntog, betyr mye for miljøet.

— Våre konsulenter har regnet ut en stor miljøeffekt. Det er ganske formidabelt, sier teknisk sjef i Iveland kommune, Egil Mølland.

Konsulentene regner med 20.000 tonn CO2 ekvivalenter mindre i utslipp etter fem år.

For å illustrere. En vanlig nordmann slipper ut 5,7 tonn i året med normalt levesett. Det betyr at man sparer utslippene til 3500 nordmenn, eller 2,6 ganger befolkningen i Iveland.