Dette er hovedbudskapet i de foreløpige planene som det store Bymiljø-prosjektet legger fram fredag for politikerne i det regionale areal og transportutvalget i regionen.

Bompenger til buss

En dobling av buss-tilbudet vil kreve årlig offentlige tilskudd på cirka en kvart milliard kroner i året. Målet er langt hyppigere avganger, null forsinkelser og at befolkningen vil velge buss foran bil.

For første gang skal flere bompenger gå til andre formål enn å bygge vei. Det planlegges at 60 prosent av bompengene går til myke tiltak og drift av kollektivtrafikk, mens 40 prosent går til nye veier. Bompenger skal også brukes til å drive buss-tilbudet i regionen.

— Ingenting er bestemt, men fredag skal viktige veivalg gjøres. Bompenger må nesten inn i finansieringen av kollektivtilbudet hvis vi skal lykkes, sier prosjektleder Jo Viljam Drivdal i bymiljøpakke-prosjektet.

Nestleder i arbeidsgruppen for bymiljøpakken, Vennesla-ordfører Torhild Bransdal, sier Kristiansand-regionen nå må ta inn over seg hvordan fremtiden blir:

— Fremtiden handler ikke om økt biltrafikk i byregionene. Regjeringen har sagt at all trafikkvekst skal skje i form av gange, sykling eller kollektivtilbud. Jeg har ikke konkludert detaljene, men dette overordnede må vi bare forholde oss til, sier Bransdal.

Bomring rundt Sørlandsparken

Kø ved Sørlandsparken. De neste årene skal all trafikkvekst skje ved at folk går, sykler eller bruker kollektivtilbud. Bilismen skal helst reduseres, i hvert fall ikke øke. Foto: Kjartan Lavik

Prosjektgruppen foreslår at Kvadraturen og Sørlandsparken behandles likt og at det kommer bomring rundt SørlandsparkenI tillegg snakkes det om enkelte bommer på andre steder i byen, som på Hellemyr, Dvergsnes og Justvik og ved Kjos. Det er også forslag om bommer på broene over Otra.

Det kan bli aktuelt med opp til 15 bommer. Prisen på passeringer ligger an til å bli bortimot doblet i forhold til nå.

— Ett sted opp mot dobling til 42 kroner, vil vi havne, sier Drivdal. Han ønsker ikke si mer enn det nå.

Fylkesordfører Terje Damman, har tidligere antydet dobling. Han mener det må tas kraftig i hvis folk skal parkere bilen og heller gå, sykle eller busse.

17 millioner

Direktør Siv E. Wiken i Agder kollektivtrafikk er klar til å doble buss-produksjonen hvis politikerne vil.

— For oss i Agder Kollektivtrafikkhandler dette om å utføre de bestillinger politikerne gir oss. For Kristiansandregionen snakker vi da om en økning fra 8,5 millioner til 17 millioner passasjer-reiser årlig, sier direktør i selskapet, Siv E. Wiken.

Regjeringen har sagt det utvetydig: Skal de ni største byene i Norge få belønningsmidler i fremtiden, må de inngå bymiljøavtaler. De avtalene forutsetter altså at biltrafikken ikke øker og at all trafikkvekst håndteres med andre transportmidler.

— Det er situasjonen vi står overfor, sier Drivdal.

Den store bymiljøpakken innebærer også betydelig veiutbygging. (se faktaramme)

Nå skal forslagene i bymiljøpakken ut på høring i kommunene i Kristiansand-regionen.

- Vi må svelge noen sure piller

Gruppeleder for Høyre i Kristiansand bystyre, Hans Otto Lund, mener det ikke er annet å gjøre enn å godta prinsippene økte kostnader for bilistene og øktsatsing på kollektivtrafikk.

— Vi må svelge noen sure piller for å oppnå det overordnede, som er løsning på transportutfordringene våre. Vi må ta inn over oss at Kristiansand kveles hvis ikke, sier han.

Miljø- og klimaminister Tine Sundtoft har gjort statens syn klart, men sier samtidig at kommunene velger selv.

— Jeg tror debatten fredag vil handle om hvor bommene skal stå. Det er jo mye som kan endres. Men prinsippene må vi akseptere, sier han.

Ordfører Arvid Grundekjøn har ledet prosjektgruppen for Bymiljøpakken. Han sier det som nå legges fram er foreløpige analyser. Det er når kommunene høres, valgene vil bli tatt.

— På et senere tidspunkt skal vi selvsagt forhandle med staten for å få det mest som vi vil, sier han - uten å ville svare på om han personlig er for eller mot for eksempel bompengering rundt Sørlandsparken.