Ustoppelig, mener Subaru at bilen er. Men et utmerket bremsesystem gjør at bilen svært raskt og kontrollert lar seg stanse. Foto: Tor Mjaaland
"Subaruen" har neppe noe imot å forlate 40-sonen. Men løpsbilen går absolutt an å kjøre kontrollert og lovlig uansett fartsgrense. Foto: Tor Mjaaland
Golf R ser ut som en helt vanlig Golf. Setter du deg bak rattet og legger ut på sørlandske veier, merker du raskt at dette er en bil utenom det vanlige. Foto: Tor Mjaaland
En diskré R på "rompa" er det eneste som forteller at dette er en rå utgave av en VW Golf. Foto: Tor Mjaaland
De to doble eksosrørene er viktige for det rette lydbildet og jevnlige smell som høres godt i landskapet. Foto: Tor Mjaaland

Subaruen kjenner du igjen fra Petter Solberg storhetstid. Det var den han kjørte da han ble verdensmester i rally i 2003. Og fortsatt er det Subaru WRX STI som i stor grad preger rallyløypene når norgeseliten møtes.

Hverken Ålefjærveien eller andre sørlandske veier med fornuftige fartsgrenser yter Subaruen, som før også het Impreza, full rettferdighet. Men fjerde generasjon av denne råtassen — med en kraftig spoiler på hekken - ligger faktisk som klistret på veien. Og plass og utstyr i bilen gjør at den også fungerer greit som en «vanlig» bil, med et unntak for prisen. Den ligger nemlig på rundt 900.000 kroner, og da skal du nok være både racing-entusiast og ha god råd til å leke bak rattet før du anskaffer en slik.

En kultbil

I tillegg har den et CO2-utslipp som ligger høyt over det nivået bilprodusenter flest forsøker å nærme seg. Særlig stor betydning for miljøet har det neppe. Det selges mellom fem og ti stykker av denne spesialutgaven hvert år i Norge.

— En kultbil, sier Edvard Haugland, Subaru-forhandleren i Kristiansand. Fjerde generasjon av bilen har en 2,5 liters boxermotor som yter 300 hestekrefter. Fra null til 100 kilometer i timen bruker du fem sekunder om du slipper hestene løs samtidig. Men for en sjåfør som er langt fra rallymodus, oppfører den seg faktisk eksemplarisk også når du har rimelig kontroll over høyrefoten.

Elsker bilen

WRX STI har permanent firehjulstrekk fordelt med 41 prosent foran og 59 bak, og toppfart på 255 km/t.

— Rallymiljøet elsker bilen, sier Haugland, som går en spennende vinter i møte. Både han og Subaru-interesserte kan glede seg over Subaru Forester med diesel og automat som snart er klar for markedet.

— Og snart kommer den helt nye Outbacken. Spesielt med den er «eyesight-systemet» som dreier seg om filvarsling, diverse kameraer på alle sider av bilen og mye annet innenfor sikkerhet.

— Her er Subaru langt fremme, og vi er på vei mot den førerløse bilen, slår Subaru-forhandleren fast.

Gromlyd på Setesdalsveien

Også på Setesdalsveien har det vært gromlyd å høre de siste dagene. Gumpens Auto Vest fikk besøk av en Golf R til bilmessen Bilexpo 2015, og køen av ansatte og Golf GTI-elskere som ville prøvekjøre var lang.

Også Golfen har firehjulstrekk og 300 hestekret\fter under panseret i form av en to liters dieselmotor med kompressor og turbo.

Og hestekreftene merkes - Golf R er lynrask, faktisk den raskeste Golf til dags dato. 0-100 kilometer i timen gjøres unna på bare 4,9 sekunder, og det hele fortsetter til sperren slår inn på 250 kilometer i timen.

Velutstyrt

Med parkeringssensorer, ryggekamera, parkeringsassistent, DAB+, regnsensor, city safety, cruise control og mye annet, er denne spesialutgaven av en Golf like velutstyrt som sine mer beskjedne søsken.

Og lydbildet fra de to råtassbilene er verd et kapitel for seg. Det er, forsiktig sagt, både sportslig og med jevnlige smell i eksospottene. Det er tydelig at ikke minst Volkswagen har lagt seg i selen for ikke bare å sees, men også høres på veien.

Og bil og lyd får du for 649.000 kroner med et imponerende lavt forbruk på 0,59 liter.