Langs kanalen, her sett innenfra og utover, blir det mulig å komme gjennom med kajakk eller småbåt. Det blir ikke båtplasser, men mulighet for av- og påstigning. Det blir totalt tre gangbroer og to kombinerte kjøre- og gangbroer over kanalen. Foto: Arkitektkontoret A-lab
Promenaden langs sjøen innbyr til rusleturer. Foto: Arkitektkontoret A-lab
Slik blir badeplassen med fem meters stupetårn og trapper som fører opp til grøntområdene på Odderøya. Foto: Arkitektkontoret A-lab
Kanalbyen blir bygd i forlengelsen av området med Fiskebrygga, teater- og konserthuset Kilden og den vernede siloen. Foto: Arkitektkontoret A-lab
Sikt- og bevegelseslinjene fra Odderøya ut mot Byfjorden er tatt vare på og utviklet. Foto: Arkitektkontoret A-lab

— Jeg støtter det fullt ut. Det er moderne og vakkert, jeg liker den arkitektoniske utformingen. Beliggenheten og den høye utnyttelsen nær Kvadraturen gjør dette til et godt miljøprosjekt, uttaler Stian Storbukås (Frp), nestleder i byutviklingsstyret.

Fædrelandsvennen skrev fredag om Kanalbyen. 700 boliger som skal bygges på Silokaia over en periode på 12- 15 år, til en byggekostnad mellom to og tre milliarder kroner.

Kanalbyen Partner AS planlegger byggestart om et drøyt år.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

- Utfordrer ikke høydene

Basert på en ringerunde til politikerne i byutviklingsstyret fredag, er det bare å finne fram spaden.

Utvalgslederen er den eneste av politikerne som har sett de nye planene før de ble presentert i Fædrelandsvennen, da hun møtte utbygger tidligere i uka.— Jeg synes det er et utrolig spennende byprosjekt, med masse gode kvaliteter i forhold til holmen og kanalen. De utfordrer heller ikke høydene som er vedtatt tidligere, og siktlinjene fra Odderøya til sjøen er beholdt. Friområdet med badeplassen er også et godt grep, mener Grete Kvelland Skaara (KrF).

- Ingenting å sette fingeren på?

— Nei, ut fra det jeg har fått presentert kan jeg ikke se det. Det virker veldig ok, svarer Skaara.

- Ligner Bjørvika

Heller ikke Mette Gundersen (Ap) har innvendinger ved første øyekast:

— Prosjektet ser veldig spennende ut, det er fint at de har fått på plass vannelementet. På illustrasjonene vist i Fædrelandsvennen får jeg assosiasjoner til Barcode (Bjørvika, journ.anm.) i Oslo. Det er tøft. Sammen med Nupen-bydelen på jernbanetomta vil transformasjonen av sentrum bli helt enorm, skriver gruppelederen i en sms.

Promenaden langs sjøen innbyr til rusleturer. Foto: Arkitektkontoret A-lab

— Det er fremtidsrettet, og noe vi ikke har sett på Sørlandet før. Planene viser at Kristiansand er i vekst og transformeres slik en storby skal, påpeker Helene H. Knudsen (H). Hun nevner kanalen som et stort pluss, og mener noen av byggene sentralt på tomta faktisk kunne vært enda høyere.

— Prosjektet føyer seg fint inn i landskapet. Men så er det også en fantastisk tomt, det skulle bare mangle at de ikke fikk til noe bra her, sier Knudsen.

Advarer mot rikmannsstrøk

Hans Petter Horve fra Miljøpartiet de Grønne er den eneste som rasler litt med pekefingeren:

— Et spennende prosjekt, men tre ting vi bør være obs på: Høydene var det kamp om sist, det er noe som må vurderes. Vi må også passe på at det ikke blir et rikmannsstrøk med 700 boliger som koster det hvite ut av øyet, og så er jeg spent på hvordan trafikksikkerheten blir ivaretatt, sier Horve.

- Hvordan vil du påvirke prisene?

- Kristiansand Havn er tungt inne, og så lenge kommunen har eierinteresser må det være mulig å påvirke slik at dette blir et strøk for flere enn bare de med penger, svarer han.

Politikerne fremhever måten prosjektet er sydd sammen med åsryggen og naturen på Odderøya.

— Odderøya blir liggende som et nært og vakkert naturområde for byen - et godt eksempel på at byutvikling og natur kan gå hånd i hånd, sier Stian Storbukås.

Han tror på enstemmig vedtak når saken kommer til første gangs behandling i månedsskiftet januar/februar. Deretter går forslaget ut på høring.