— Det kan virke som en lite effektiv måte å drive transport på, sier forskningsleder Inger Beate Hovi ved Transportøkonomisk institutt (TØI) til Fædrelandsvennen.

Totalt fraktes 7,6 millioner tonn med gods fram og tilbake på E39 mellom Kristiansand og Stavanger årlig, viser tall fra TØI.

E39-tips-oss.jpg

Og mens matvarer og industrivarer utgjør en stor del av trafikken, er det én gruppe som slår alle: De tomme tilhengerne.— Dette avspeiler hvor spesialisert transporten er blitt. Skal du frakte drivstoff et sted, kjører du som oftest tilbake med tomme tanker. Det samme gjelder for transport av masse, sier Hovi.

Kabotasje

I 2012 ble det kjørt 823.000 godsturer mellom Kristiansand og Stavanger, noe som tilsvarer drøyt 2200 turer hver dag. Så mange som 684 turer hver dag var uten last, viser statistikken fra TØI, som foreløpig ikke er klare med tallene fra fjoråret.

Roger Hansen, leder i Norsk transportarbeiderforbund, er klar på at det høye tallet skyldes kabotasje.

— Brorparten av tomturene gjennomføres av lastebiler som ikke skulle vært i landet. De oppfyller ikke kravene, men er hentet inn for å utføre transportoppdrag til en billig penge, sier Hansen til Fædrelandsvennen.

Kabotasje er når utenlandske transportører kjører mellom forskjellige steder i Norge. Det er i utgangspunktet ikke tillatt i Norge, men transportører fra EØS-land har midlertidig tillatelse. Etter én uke, eller mer enn tre turer i landet, skal de ut.

Billig transport

Ett krav er at den utenlandske transportøren må ha utført et godsoppdrag til Norge, og det er dette Hansen mener det syndes mot.

— For å drive kabotasje lovlig må det være en del av et internasjonalt transportoppdrag, og sjåføren må ha med seg last fra utlandet til Norge. Men benyttelse av billig transport ved å bestille biler fra utlandet, gjerne fra Øst-Europa, gjør at det blir flere tomturer enn tidligere, sier forbundslederen.TØIs tall stemmer godt med Statens vegvesens trafikkmålinger på Sørlandet. De viser at om lag 2000 vogntog og lastebiler passerer Vesterveien i Kristiansand hvert døgn.

Det er i snitt 83 tunge kjøretøy hver time hele året.

- Kjempeutfordring

— Vi har en økning av veitransporten, og ser at transport på tog ikke er konkurransedyktig. Vi er også sterkt bekymret for sjøtransporten. Grunnen til at verken tog eller sjø klarer å konkurrere, er at veitransporten er blitt så billig gjennom kabotasjekjøring, kommenterer Hansen.

Ved Hollekleiv i Mandal går om lag 1000 vogntog og lastebiler forbi i døgnet, mens det ved Rekevik i Flekkefjord passerer 500 hvert døgn.

— Andelen tunge kjøretøy ved Flekkefjord er klart den høyeste i området vårt, sier avdelingsdirektør Johan Mjaaland i Statens vegvesen i Vest-Agder.

Han medgir at den store mengden av daglig tungtrafikk på E 39 er blitt en stor utfordring.

— Sammensetningen av kjøretøyparken, klimatiske forhold og veistandarden gjør at det er en kjempeutfordring for samfunnet å holde det gående, sier Mjaaland.