Blir kontorer: Det er ikke mye som minner om nytt kontorlandskap inne i rådhuskvartalet enda. Foto: Lars Hoen
Midtpunktet: Midt på byggeplassen står branntårnet som skapte hodebry for prosjektlederen. I forgrunnen ser vi det som senere skal bli et auditorium. Foto: Lars Hoen
Står støtt: Tor Atle Andersen forteller at utgravingen under branntårnet har vært den vanskeligste prosessen under utbyggingen. ?Jeg slet med å få sove nettene i forveien, sier prosjektlederen. Foto: Lars Hoen
Kjelleren: Her skal kommunen ha sine møterom. Foto: Lars Hoen
Full aktivitet: Over 100 personer jobber med utbyggingen. Legg merke til fasaden som står helt til venstre. Den hvite nettingen er for å beskytte anleggsarbeiderne mot løse steiner som kan falle ned. Alt er støpt på nytt. Bare fasaden og branntårnet står urørt igjen. Foto: Lars Hoen
Anleggsområdet: Slik ser hele anleggsområdet ut. Bildet er tatt ved en senere anledning da Fædrelandsvennen-skiltet skulle løftes av taket. Foto: Lars Hoen
Godt tatt vare på: Kongestatuen på torvet er dekket til. Foto: Lars Hoen

Kristiansand: Lyder fra saging og hamring, samt synet av to store heisekraner er de eneste tegnene på at noe bygges på torvet. Men framskritt, det ser vi ikke. Den samme veggen som aldri forandrer seg og som alle lydene kommer fra, har ikke bare stått der siden arbeidet begynte 25. juli i fjor, men helt siden 1894. Nå kan du bli med bak fasaden.

I rute

— Akkurat nå ser det ut som en krigssone her, men det blir bra til slutt, sier Tor Atle Andersen i anleggsfirmaet Kruse Smith, og sparker til en liten trekloss som ligger på bakken.

Vi befinner oss på taket av det gamle Fevennen-bygget og skuer ut over byggeplassen som har hatt domkirka og busstraseen i Tollbodgata som nærmeste nabo i snart ett år. Andersen er prosjektleder for utbyggingen av rådhuskvartalet i Kvadraturen, et prosjekt budsjettert til 488 millioner kroner. Han tar det hele med knusende ro.

— Alt går etter planen og vi er i rute, sier Andersen om utbyggingen.

Spesielt prosjekt

Han legger ikke skjul på at det har vært noe spesielt med dette prosjektet. Inn mot torvet står fortsatt fasaden til den gamle brannstasjonen som har preget byen siden 1894, men på baksiden er alt jevnet med jorden.

— Det har vært en utfordring å bevare alt etter beste evne. Samtidig er det en litt annerledes måte å bygge på, sier Andersen og fortsetter:

— Vi bygger midt i sentrum. Det krever mye planlegging og tilrettelegging. Det gamle kommunebygget er helt borte, og i Fevennen-bygget står bare betongen igjen. Men utbyggingen har gått etter planen, sier han, og legger til at han ikke har noen skyldfølelse for at 17. mai-toget i år måtte starte i Tresse på grunn av bygningsarbeidet han er ansvarlig for.

Fryktet branntårnet

Et annet kjennemerke som fortsatt står igjen midt på byggeplassen er branntårnet. Andersen forteller at han sov litt dårlig nettene før utgravingen under tårnet skulle til å starte. Det eneste som holder branntårnet oppe nå er noen tykke jernsøyler som ser så rustne ut at tårnet kan falle sammen hvert øyeblikk. Likevel lover prosjektlederen at det står støtt.— Tårnet står ikke på bakken lengre, men holdes oppe av disse her, sier han og peker på søylene, før han går litt fram og tilbake under tårnet, med store steiner hengende fast snaut halvannen meter over hodet.

— Det var veldig spennende da vi startet på dette. Jeg slet med å få sove ordentlig nettene i forveien. Det er helt klart den største utfordringen vi har hatt under utbyggingen, sier Andersen.

Grått og øde

Det er ikke mye som minner om kontorlandskap når Fædrelandsvennen besøker byggeplassen fredag formiddag. Alt er betonggrått, mens gule stillas og bygningsarbeidere kledd i oransje regnjakker bryter de tamme fargene. Nå er støpingen ferdig og den vaskeligste biten av byggingen er unnagjort. Snart kommer tømrerne for å boltre seg. Andersen regner med at kommunen kan flytte inn om 18 måneder.

— Kommunen skal ta over bygget 31. desember 2013 og slik som det ser ut nå så blir vi ferdige i tide, sier han.

— Blir kommunen fornøyd med resultatet tror du?

— Det tror jeg nok den blir. Bygget blir veldig bra, avslutter prosjektlederen.